Shell claimt domeinnaam in aanloop fusie

6 juni 2005, 03:31

Shell gaat er alles aan doen om de domeinnaam royaldutchshellplc.com te bemachtigen. Een Britse legerveteraan heeft de domeinnaam echter al ingepikt. De oliemaatschappij laat het er niet bij zitten.

Royal Dutch Shell is de naam waaronder het Nederlands-Britse olieconcern in de loop van dit jaar verder gaat. De Nederlandse en de Britse tak van het concern worden dan samengevoegd.

De actie van de nu 88-jarige Alfred Donovan is volgens een woordvoerder van Shell een uitvloeisel van een zakelijk geschil. In de jaren negentig voerde de Brit voor Shell in Groot-Brittanni? een promotiecampagne uit en nu meent hij dat hij daar te weinig geld voor heeft gekregen. Shell zegt zijn verplichtingen te zijn nagekomen.

De sympathie van Donovan voor Shell is er sindsdien niet groter op geworden. Internetadres www.royaldutchshellplc.com bevat een grote hoeveelheid artikelen over het olieconcern en vooral de problemen waarmee Shell de afgelopen tijd te maken heeft gehad.

Schandaal

Zo wordt de kwestie rond de olie- en gasreserves van Shell breed uitgemeten. Begin vorig jaar bleken die reserves minder waard dan in de boeken stond aangegeven. Het schandaal verhevigde de discussie over de ingewikkelde bestuursstructuur van Shell. De oliemaatschappij besloot in oktober Koninklijke Olie en het Britse Shell Transport & Trading samen te voegen tot een onderneming.

Kort nadat de fusie was aangekondigd bleek dat de domeinnaam www.royaldutchshellplc.com al was geclaimd. In een poging de domeinnaam alsnog in bezit te krijgen is Shell nu een zaak begonnen bij de World Intellectual Property Organization, een organisatie in Gen?ve die in dit soort kwesties als arbiter optreedt. Shell wil dat Donovan de rechten over de site wordt ontnomen.

Bron: ANP

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    RH

    Stoer, echte een te brute organisatie die Shell. hopelijk wint Shell.


    6 juni 2005 om 07:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!