Je bekijkt een artikel van

Wanneer ben je een goede manager?

Wie van ons, die een team, afdeling of organisatie leidt, stelt zich niet bovenstaande titelvraag?

31 augustus 2023, 07:00 1467 x gelezen

Het antwoord is simpel, elke leidinggevende, manager of een ieder die met mensen om gaat vraagt zich af wat goed is en wat werkt. En wat ís dan een goede manager? Er is een groot aantal factoren te benoemen die bepalend zijn om jezelf een goede manager te noemen. Of ben je pas een goede manager wanneer je mensen dat van je vinden? Of jouw team? Of ben je een goede manager wanneer je ongeacht wat, wie of hoe jouw business resultaat behaalt?

Vaak met sturing

Kijkend naar de literatuur die er over is verschenen, zit er altijd wel een sturende, coachende factor in. Dat geeft Joris Merks-Benjaminsen ook aan tijdens de introductie en het eerste deel van zijn boek: “Managen zonder macht”. Zijn ervaringen bij Google, waar hij 12 jaar heeft gewerkt, stuurden hem in het begin ook naar de rol van leider, beoordelaar en natuurlijk ook inspirator.

De vraag of je mensen kunt stimuleren zonder een zogenaamde gezagsverhouding lijkt onmogelijk. We zijn immers vanuit de meer traditioneel gerichte cultuur gewend om te sturen en te volgen. Maar leidt dat tot resultaat? Volgens de auteur niet voldoende.

Managen zonder Macht

Merks-Benjaminsen neemt ons mee in zijn letterlijke reis om de wereld en figuurlijk naar het “sturen” van zijn mensen in zijn team. Daarvoor heeft hij op basis van zijn ervaring vijf briljante basics ontwikkeld en beschreven in dit boek. Het model is gefundeerd op het hebben en houden van onderling vertrouwen en gaat in op de intrinsieke motivatie. De vijf Briljante Basics zijn:

  • Betekenisvolle gesprekken over groei voeren. Dat kan bijvoorbeeld in combinatie met langere en kortere wandelingen in de natuur zijn, is de ervaring van Merks-Benjaminsen. Pas de wijze aan, aan de persoon waar je mee praat.
  • Samen OKR’s schrijven. Stel samen vast wat het doel is van de persoon en bespreek samen wat de resultaten daar omheen zijn.
  • Ontwikkel zinvolle meetings. Voorbeelden die Merks-Banjaminsen geeft om het zinvol te maken zijn onder andere sessies van maximaal 30 minuten, zonder agenda geen vergadering, de devices uit (je hebt focus op 1 ding tegelijk) en goede voorbereiding.
  • Tracken van de voortgang van de doelstellingen en de gewenste resultaten, monitor van tijd tot tijd met elkaar of er voortgang wordt geboekt.
  • Eerlijke en voorspelbare prestatiebeoordelingen waarbij de OKR het uitgangspunt is.

Belangrijk volgens Merks-Banjaminsen is dus het onderlinge vertrouwen. Vertrouwen is een uitkomst van geloofwaardigheid, betrouwbaarheid, intimiteit en zelfgerichtheid. Natuurlijk geeft Merks-Benjaminsen aan met voorbeelden en toelichting hoe je werkt aan vertrouwen.

Team- en organisatieontwikkeling vanuit Managen zonder Macht

Vanuit de vijf Briljante Basics, die gericht zijn op het ontwikkelen van jou en jouw mensen is het ontwikkelen van het team, afdeling of organisatie de volgende stap. Een Briljante Leider van een Succesvol Team. De onderwerpen die aansluiten bij de vijf Briljante Basics zijn:

  • Zorgen voor psychologische veiligheid.
  • Werken aan structuur en duidelijkheid.
  • Zorgen voor betekenis van het team.
  • Impact maken.
  • Zorg voor betrouwbaarheid.

Ook hiervoor geeft Merks-Benjaminsen een aantal voorbeelden en put hij uit zijn eigen ervaringen, die inmiddels meer zijn dan alleen zijn loopbaan bij Google.

Nu zelf aan de wandeling beginnen

Ga van start met de handvatten van Merks-Benjaminsen; hij geeft de ruimte om vragen te stellen, geeft veel voorbeelden, geeft inzichten door verstrekken van documenten en geeft oefeningen mee. Natuurlijk lees je in het boek een aantal zaken waarvan je zegt, tsja, dat komt me bekend voor. Denk aan het maken van afspraken over email verwerking, het optimaal benutten van capaciteiten van elk individu. Je kunt bijna zeggen, het ligt voor de hand.

Wat ook erg inspirerend is, is dat de auteur gebruik maakt van andere literatuur. De combinatie legt van d inzichten daaruit en toelicht waar verschillen en overeenkomsten zitten.

Merks-Benjaminsen is al twee keer winnaar geweest van het beste marketingboek: hij won de PIM Marketing Literatuurprijs tot twee keer toe. Wat mij betreft is dit het beste managementboek. Een must in elk geval voor iedereen die verder wil gaan met mensen, zeker in de veranderende tijd waarin we leven.

Managen zonder Macht – Creëer high performance teams en organisaties op je eigen menselijke manier.

Auteurs:           Joris Merks-Benjaminsen

ISBN:                978 90 24 4457557

Uitgever:          Boom Uitgevers

Druk:                2023

Trefwoorden:   marketing, strategie, organisatie, analyse, plan, business, transformatie, management, leiding geven, cultuur

Recensent:       Ment Kuiper, Register Marketeer

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!