Daphne Hoogenboom (KLM): ‘Je moet het maar durven als merk’
De jury van de Grand Prix Content Marketing awards staat in de startblokken om de cases vanaf 13 september 2023 te beoordelen
Daphne Hoogenboom is als Head of Content Marketing bij KLM en als jurylid van de GPCM 2023 nu al razendbenieuwd naar jouw nieuwe, impactvolle contentmarketing-werk van het afgelopen tijdvak.
Je bent jurylid van de GPCM. Wat zijn jouw verwachtingen dit jaar?
‘Het is heel fijn dat de branche elkaar gaat inspireren met mooie cases. Ik ben heel erg benieuwd naar wat er ingestuurd gaat worden.’
“Hoe pakken merken hun content strategie aan en hoe heeft zich dat in content geuit? En wat is het effect geweest hiervan?”
Waarom moeten bedrijven/merken insturen?
‘Meedoen aan de Grand Prix betekent niet alleen de kans om erkenning te krijgen voor je werk, het is net zo interessant en leerzaam te zien hoe andere merken hun content marketing hebben aangepakt. Dat is voor mij ook de belangrijkste reden om te jureren. Hoe pakken merken hun content strategie aan en hoe heeft zich dat in content geuit? En wat is het effect geweest hiervan?’
Wat vind je zelf een mooie aansprekende contentaanpak – van welk merk – en waarom?
‘Ik vind de contentaanpak van Coolblue nog steeds erg aansprekend omdat ze door de hele journey super consistent zijn. Zowel in marketing als in de meer functionele communicatie. Maar ook de aanpak van Patagonia is fantastisch met de hoog kwalitatieve videocontent die zij maken. Volledige focus op het behoud van de aarde en promotie van je eigen product volledig loslaten. Je moet het maar durven als merk, het pakt voor hen in ieder geval geweldig uit.’
“Door content marketing steeds beter te meten, wordt er veel kritischer gekeken naar wat content doet voor je merk.”
Wat zie jij als belangrijkste trend in contentmarketing en waarom?
‘De focus op impactvolle content. Door content marketing steeds beter te meten, wordt er veel kritischer gekeken naar wat content doet voor je merk. Dat maakt merken consistenter in wat ze publiceren. Daar zijn we bij KLM ook druk mee bezig. Door een contentvisie op te stellen en daar alle geproduceerde content op te toetsen, kunnen we een steeds eenduidigere perceptie van het merk KLM aan onze klanten geven. En het geeft je de mogelijkheid om te differentiëren per kanaal zonder dat het gefragmenteerd wordt.’