Lycos biedt inkopen op basis van doelgroep
Service provider Lycos biedt zijn adverteerders vanaf nu de mogelijkheid om in te kopen op basis van doelgroepbereik.
De adverteerder betaalt dus niet meer op basis van het cpm-afrekenmodel (aantal views) maar voor doelgroepbereik (GRP-tarief). De eerste adverteerders die gebruik maken van het nieuwe model zijn Unilever (Axe en Slimfast) en Centerparcs.
Lycos hoopt dat het nieuwe afrekenmodel een betere vergelijking mogelijk gaat maken tussen on- en offline media. Hierdoor kunnen door de adverteerder of het mediabureau de targets voor de verschillende media worden opgeteld zodat een totaal bereikspakket kan worden geformuleerd. Bovendien geven de tarieven volgens Lycos de werkelijke marktprijs weer. Het online bereik brengt Lycos op twee manieren in beeld, ten eerste via onderzoek, samen met NFO Trendbox, ten tweede via de geregistreerde gegevens van online bezoekers, bijvoorbeeld op LoveatLycos. Waste wordt in het eerste geval niet berekend volgens Gijs Vollaerts, sales-verantwoordelijke bij Lycos. De doelgroepen zijn onderverdeeld in drie leeftijdsgroepen, (12-19, 20-34 en 35-49 jaar), de laatste groep is het duurst, omdat die volgens Lycos het meest interessant is voor adverteerders, en de service provider relatief de meeste waste inzet om die te bereiken.
Bron: