Weblogs kunnen bedrijven maken of breken
Informatie die via weblogs en chatprogramma`s wordt verspreid, kan een bedrijf maken of breken. Dat is althans de mening van Michel van der Bel, directeur van Microsoft Nederland. Microsofts chatprogramma MSN Messenger heeft een dagelijks bereik van 4,5 miljoen mensen. Deze mensen voeren dagelijks in totaal gemiddeld 50 miljoen chatsessies. Chatten via MSN of andere programma`s is niet langer voorbehouden aan tieners; ook de leeftijdscategorie van 25 tot 35 jaar doet fanatiek mee. Bedrijven moeten dus leren om chatten en weblogs actief en effectief in te zetten, aldus Van der Bel.Klanten baseren hun oordeel en/of aankoopbeslissing steeds vaker op de informatie die zij lezen in weblogs. Dit heeft volgens Van der Bel als gevolg dat bedrijven zich niet langer anders kunnen blijven voordoen dan ze zijn. Het verschil tussen imago en identiteit verdwijnt, zo voorspelt Van der Bel. Microsoft is dan ook groot voorstander van het investeren in deze digitale communicatiemiddelen. Zelf investeert Microsoft jaarlijks 6 miljard dollar in het ontwikkelen van nieuwe software. Dat is vooral software voor de consumentenmarkt, maar Microsoft krijgt ook meer aandacht voor de zakelijke markt.
16-06-2005
Bron : Management Scope nr. 6, p. 26, 3 p.