Team Marketingfacts-jaarboek bij Business Studies
Een kick off marketingstrategie voor tweedejaars hbo door Lisa Mosmans, Rob Revet en Ingmar de Lange
Business Studies is een brede (misschien wel de breedste) bedrijfskundige hbo-opleiding. Daardoor raken studenten bekend met alle kanten van het (internationale) bedrijfsleven. Hoe krijgen bedrijven klanten, hoe vernieuwen ze, welk werk doen mensen er, wat is de rol van geld? Die brede oriëntatie is fijn voor nu, want zo kunnen studenten ontdekken welk werk het beste bij ze past. En het is fijn voor later, want werkgevers staan te springen om professionals die kennis hebben van zaken buiten hun specialisatie. En er is een hoop moderne marketing – uiteraard.
De eerste twee jaren oriënteren studenten zich breed aan de hand van verschillende praktijkopdrachten. Daarna kunnen ze keuzes maken en hun eigen route uitstippelen. Vanaf dit jaar gaan tweedejaars studenten van deze hbo-studie ook met het NIMA Marketingfacts Jaarboek editie 23-24 aan de slag; immers een kloek handboek waarin de echte basics van het marketingvak bondig en no-nonsense worden uitgelegd en toegelicht door specialisten, én jaarlijks worden bijgehouden door diezelfde specialisten. Daarmee is het een heel praktisch en toepasbaar boek, maar het leunt niet op de cases en onderzoeken van een jaar of vijf geleden. Van Mediaplanning tot Branding en van CX tot Pricing: zo ongeveer de hele toolset die je kunt gebruiken….. als tweedejaars Business Studies.
In samenspraak met BS-docent Herman ten Cate van Inholland verzorgden we ‘being Marketingfacts’ met drie auteurs van het jaarboek een Kick Off Marketingstrategie: In de geïmproviseerde studio in Diemen ontvingen M!-hoofdredacteur Luuk Ros namens Business Studies drie gasten: Marketingstrateeg Lisa Mosmans, Merkenkoning Rob Revet en Ingmar de Lange, die onder meer het boek ‘Sterk Digitaal Merk’ schreef. Samen spraken we over ‘het huiswerk van elk marketingplan’. Alle drie schreven of werkten mee aan het jaarboek. Het gesprek voerde langs marketingstrategie, brand management, positioneren, segmenteren, analyse & analytics.
Dat ‘huiswerk’ kan taai en een tikkie theoretisch overkomen, maar dat is het natuurlijk niet. Of, zoals Lisa Mosmans Head of strategy bij Multitude Creative Agency for Changemakers uitlegt: een goed plan of een goed idee kun je al heel goed testen in een groep mensen die eens helemaal niet op jou lijkt, maar wel op je doelgroep. Loop maar de straat op en knoop een gesprek aan. De kans op business succes neemt enorm toe als je de basics goed hebt staan.
De registratie van dit gesprek vormde de kick off voor het nieuwe studiejaar.
Marketingfacts Jaarboek 2023-2024, het meest actuele boek over álles marketing - 35 eu