Lonely planet voor Linkedin ontdekkingsreizigers

Een praktische gids voor het trotseren van opvallend pluimage, het vinden van jouw tribe en hoe om te gaan met de 2 virussen die door de jungle die Linkedin heet razen.

11 oktober 2023, 11:00 1364 x gelezen

De jungle van LinkedIn herbergt een aantal bijzondere diersoorten. Zo zijn er de paradijsvogels in roze glitterjurken, de aasgieren, de azijnpissers, de tipgevers, de AI papegaaien en de scheenbeen schoppers. Om het nog erger te maken woeden er twee virussen door dit oerwoud heen. Maar als je door het onkruid, de vleesetende planten en de conventies heen kijkt vind je hier ook heerlijke oases met heerlijke vruchten waar je lekker kunt ontspannen. Ga je mee op ontdekkingsreis?

 

Ruim een jaar geleden begon ik met het verkennen van de diepste krochten van de jungle die LinkedIn heet. Een experiment van 30 dagen lang dagelijks posten ging over in inmiddels bijna 1.5 jaar dagelijks door de uitgestrekte bossen ploegen. En in die jungle deed ik een aantal enerverende observaties en ontmoette ik een aantal zeer interessante diersoorten.

Blote benen en glitterjurken

Vele soorten pluimage zag ik voorbij komen. Sommige paraderend in roze glitterjurken, anderen met net even dat bloot op de benen (want meer views) en weer anderen die uit principe nooit een foto of selfie bij een post plaatsen (want het is toch geen Facebook?)

Maar los van het feit dat er veel verschillen te observeren zijn in voorkeuren en uiterlijke kenmerken van de populatie van deze jungle viel 1 ding me vooral op in dit oerwoud: 99% van de keren worden gesprekken respectvol en op inhoud gevoerd. En waar vind je dat tegenwoordig nog online?

Want wanneer je jezelf eenmaal bewust onderdompelt en de verdieping op zoekt met andere soortgenoten dan ontstaan er mooie dingen in dit digitale oerwoud.

Alles is content

Nog meer content bijvoorbeeld. Want een grappige gewaarwording was dat meer posten vooral zorgt voor nog meer content ideeën.

En als je niet uitkijkt zie je op een gegeven moment in alles wat je op een dag voorbij ziet komen wel een stuk content.

Je bezoek aan de kapper. De slager. De groenteboer. De autoruitschade hersteller.

Je kunt je voorstellen dat ik tegenwoordig m’n boodschappen zoveel mogelijk thuis laat bezorgen. Anders worden m’n volgers gillend gek.

Vind jouw tribe

Een andere ontdekking die ik deed was dat er diep in deze jungle verschillende ‘tribes’ leven. Dat zijn mensen die al een tijdje – vaak als een soort van lone wolf – door het oerwoud zwerven en op een gegeven moment gelijkgestemde lotgenoten tegen komen.

Die lotgenoten kunnen resoneren op verschillende fronten. Op leeftijd bijvoorbeeld. Op het hebben van (jonge) kinderen. Op overtuigingen. Op specialisme. Op multipotentialisme. Op rare kostuums. Op biceps. Of op blote benen.

Je geloof me niet? Waag jezelf eens in het oerwoud. Je komt er serieus niet alleen mensen in roze glitterjurken tegen, maar ook in superhelden outfits. Of unicorn pakken. Copywriters kom je er overigens ook tegen.

Veel copywriters.

Hardnekkige virussen

Er razen namelijk ook twee ernstige virussen door deze jungle: 1) het copywriters virus en 2) het ChatGPT virus.

Het copywriters virus is hardnekkig omdat copywriters nogal de neiging hebben om veel te posten, omdat ze – naja – copywriter zijn. Maar vervolgens zijn er ook de niet-copywriters die besluiten vaker te gaan posten en er na een jaar opeens achter komen dat ze nu ook copywriter geworden zijn doordat ze zoveel copy hebben geschreven.

Zoals ik al zei: het is een hardnekkig virus.

Hoe hardnekkig het andere virus zal zijn (ChatGPT) moeten we nog gaan zien. Maar god, wat neemt dat virus het oerwoud onder handen zeg. Sinds de ontdekking van dit nieuwe virus eind 2022 zit iedere boom in het woud vol met papagaaien die dezelfde ongeïnspireerde content uitkakken.

Het was overigens wel een zeer enerverende observatie hoe snel bij veel diersoorten opeens de evolutie gaat: binnen een maand waren er meer ChatGPT experts te vinden dan boswachters.

Er is overigens nog geen vaccin gevonden voor beide virussen dus betreden van het oerwoud is op eigen risico.

Blijf ontdekken

Nu denk je misschien: dat klinkt als een ruig en soms onbegaanbaar terrein. Maar eigenlijk valt dat in de praktijk wel mee. Je kunt er namelijk leren, experimenteren en toffe nieuwe contacten op doen. Je kunt er paraderen, onderwijzen, entertainen en nieuwe business vandaan halen.

Je kunt er zelfs een columns over schrijven.

Misschien is het bij nader inzien toch niet echt te vergelijken met een jungle, maar meer met een speeltuin. Een speeltuin waar je iedere dag weer iets nieuws kunt ervaren, ontdekken en bij kunt leren.

Keertje meespelen? Druk maar op de bel, ik ben er!

Auteur van Managementboek bestseller 'Word eens volwassen!' - Next level online ondernemen. Digital marketing strateeg en ondernemer. Oprichter Digitaalgroeien.nl: Een ontwikkel programma voor marketeers en ondernemers in de zakelijke dienstverlening die online next level willen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!