“Prima, niks mis mee”

Sta je aan de bar 'drie GiG-jes' te bestellen, staat er ineens een bekende Nederlander naast je! En die vuurt dan even zijn beroemde uitspraken op je af.

11 oktober 2023, 14:30 2628 x gelezen

Credits

Niet meegeleverd in het persbericht.

Doelstelling

Meer GiG Hard Seltzer verkopen door middel van likeabilty.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Prima, niks mis mee,” zegt de 75-jarige kersverse bekende Nederlander Olof Ormeling stralend aan de bar na zijn eerste kennismaking met GiG Hard Seltzer. Dit tafereel speelt zich af in de nieuwste reclame van GiG Hard Seltzer. Het drankje scoort goed bij jongeren en met name bij studenten valt het bruisende drankje goed in de smaak. De 75-jarige Brabander Olof is als hoofdrolspeler aangetrokken voor de nieuwe GiG-commercial, met als doel om nieuwe doelgroepen aan te spreken. De boodschap? Grow up, Don’t grow old!

Na het grote succes van “B&B vol liefde,” waarin Olof in Portugal op zoek ging naar de liefde in de vorm van Marian, heeft de 75-jarige Olof de harten van het Nederlandse publiek veroverd. Mensen willen hem als grootvader ‘adopteren’ vanwege zijn aandoenlijkheid, vriendelijkheid en meegaandheid. De publiekslieveling staat open voor nieuwe ervaringen buiten zijn comfortzone, zoals ook te zien is in de commercial waarin hij op doortastende wijze kennismaakt met het licht-alcoholische bruisdrankje GiG. Zijn ongezouten mening? “Prima, niks mis mee!”.

B&B Vol Liefde is genomineerd voor de Gouden Televizier-Ring, die op 12 oktober wordt uitgereikt. Bob Ponsen, die samen met zijn broer Max GiG Hard Seltzer oprichtte, over de recente hype: “Net als de rest van Nederland waren ook wij gecharmeerd van Olof. Hij past perfect bij ons. Net als GiG is hij bruisend, vrolijkmakend en gezellig. Met onze commercials willen we laten zien dat we er zijn voor iedereen met een jonge geest. Ons filmpje laat zien dat volwassen zijn niet betekent dat je je gevoel voor avontuur aan de wilgen moet hangen. Alle leeftijden kunnen van GiG genieten; het houdt je fris en bij de tijd!”

Oordeel

Deze commercial gaat echt volledig aan mij voorbij. Ik heb nog nooit het programma B&B Vol Liefde gezien, dus ik weet ook niet wie Olof is. Ik had al wel zo’n vermoeden dat ‘Prima, niks mis mee’ zijn ‘catchphrase’ zou zijn en een snelle Google-search bewees dit inderdaad. T-shirts, tegeltjes en stickers met de slogan en afbeelding van Olof zie ik verschijnen op mijn scherm. Oké, veel kijkers zullen dit direct snappen en leuk vinden.

Een campagne waarbij je Olof inzet kan echter slechts beperkt duren. Ik denk even aan bijvoorbeeld Ruud uit Big Brother en Jop uit De Bus. Mensen uit dit soort programma’s zullen niet tot in de eeuwigheid dezelfde positieve associaties oproepen bij je doelgroep. Maar dat is ook precies de bedoeling van GiG Hard Seltzer: even snel inhaken, hopelijk viral gaan en daarna weer iets nieuws bedenken. Die insteek snap ik wel. Probeer het gewoon en dan zie je het wel.

Verder zijn er wel elementen van deze commercial die ik liever anders had gezien. Zoals het logo van GiG dat echt op alle taps, viltjes, blikjes én groot achter de bar te zien is. En het verschrikkelijke acteerwerk. De pay-off ‘Grow up, don’t grow old’ vind ik wel perfect passen bij deze commercial (en de vorige, een remake van de Douwe Egberts-straattaal-oma’s). Als dat gevoel blijft hangen, dan scoren ze hier vast punten mee bij de doelgroep.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!