Betaald bloggen over produkten

28 juni 2005, 04:15

Linnea Sheldon, of Worcester, received nearly $200 in tickets to events in exchange for writing about them on her blog. (Globe Photo / Robert Spencer) Marqui, leverancier van een communicatie management systeem, was destijds een van de eerste bedrijven die webloggers betaalde om over hun produkt te schrijven.

Nog geen half jaar later is het gemeengoed dat steeds meer webloggers (al dan niet transparant) betaald schrijven over produkten of diensten. Althans, als we het artikel For a fee, some blogs boost firms dit weekend in The Boston Globe mogen geloven.

Het artikel sluit aan op de discussie die eerder op dit weblog is gevoerd over scheiding tussen redactie en commercie en dat gisteren is voortgezet op molblog.

Betaald bloggen over produkten, acceptabel of niet?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Eduard

    Niet acceptabel. Je misbruikt de autoriteit van je ”magazine ‘ om je lezers te doen geloven dat het product goed is. Dat is dus misleiding. Tenzij je er eerlijk bij zegt dat je ervoor betaald wordt.


    28 juni 2005 om 04:34
    media

    Mee eens Eduard!

    Maar zoals ik ook al aangaf op molblog, heb ik een aardige praktijkcase voor de komende week. Niet betaald (zou hebben gekund), maar wel in ruil voor het rapport ga ik redactionele aandacht besteden aan in mijn ogen interessant onderzoek voor de lezers van Marketingfacts. Acceptabel of niet?


    28 juni 2005 om 04:54
    Anne

    @ Marco, vermeld je bij die postings dan expliciet dat het hier om redactionele-aandacht-in-ruil-voor gaat (zoals je in tijdschriften vaak ‘advertorial’ boven een stuk ziet staan), of laat je dat weg?


    28 juni 2005 om 05:01
    media

    Ik heb daar nog geen ervaring mee maar het lijkt me dat je dat expliciet noemt in het bericht. Althans, dat is mijn idee.


    28 juni 2005 om 05:03
    Hans Mestrum

    @marco: niet te spastisch over doen zou ik zeggen. Je wilt toch niets verkopen? Nee je hebt gewoon een goede deal gesloten voor anderen (de lezers van mf) en dat is in mijn ogen wat anders dan commercie. Het lijkt me een goede zaak, zeker ook omdat je het er expliciet bij wil gaan zetten. Ben het dus ook met Eduard eens. Ik denk dat het gaat om: wat is je authentieke doelstelling? Verkoop genereren, reclame maken, service verlenen, informeren? Als je je dat afvraagt krijg je vanzelf het gevoel of het mag (van jezelf al, laat staan van de lezers). Doen alsof: informeren terwijl je wilt verkopen lukt niet. Kortom: authenticiteit!


    28 juni 2005 om 05:44
    evroekel

    @Marco: Het lijkt mij niet dat iemand er moeite mee heeft dat je in ruil voor het rapport, aandacht besteed op Marketingfacts aan het onderzoek. Ik zou het alleen wel noemen en indien nodig een kritische noot niet achterwege laten.

    Doet mij denken aan Topgear versus de Nederlandse autoprogramma’s. Beiden krijgen auto’s ter beschikking van fabrikanten. Nederlandse programma’s gebruiken veelal verkapte bewoordingen om toch vooral niet negatief te zijn.

    Topgear daarintegen schuwt niet, om in sommige gevallen op vaak humoristische manier, aan te geven dat bijvoorbeeld het design van die auto echt niet kan. Topgear krijgt desondanks nog gewoon auto’s voor een test aangeboden en is bijzonder populair. Deze laatste wijze zou ik voor ogen proberen te houden bij het onder de aandacht brengen van rapporten etc.


    28 juni 2005 om 16:48
    finzend

    Juist! prima vergelijking van Erik wat mij betreft. Pluspunt bij Topgear is dat de BBC echt onafhankelijk kan zijn, voor de nederlandse autoprogramma’s (die overigens niet op de publieke omroep uitzenden) is dat wat moeilijker. Toch jammer, want mijns inziens pikt de consument het niet langer, we willen gewoon een eerlijke mening…


    28 juni 2005 om 18:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!