‘Een uitstekende aanvulling op m’n bestaande werkervaring’
De marketingopleiding NIMA C ís te doen, mits je het echt graag wil. Verse diplomahouder Maroesjka de Best van Baarle: ‘Het voordeel was dat ik samen met een van mijn kinderen in een examenperiode zat en daardoor gezellig samen aan de eettafel zat te leren.’
NIMA C wordt geregeld zomaar in één rijtje genoemd met de overbekende NIMA-diploma’s NIMA A en NIMA B. Vooral die laatste heeft al decennia een wat mythische status als hét marketingdiploma en een soort tijdelijk levensdoel voor alles en iedereen die zijn of haar marketingkennis op dat niveau te krijgen. ‘C’ is nog een tandje daarbij.
Stop je niet voordat je de top in het marketingvak hebt bereikt? Ben je de commerciële beleidsbepaler van een organisatie of merk, of ambieer je die functie? Dan is NIMA C Marketing je op het lijf geschreven. Je gaat commerciële uitdagingen vanuit een helikopterview analyseren en vertaalt de uitkomsten naar een slagvaardig strategisch marketingbeleid.
Getuigenissen van NIMA C-veteranen
NIMA-collega Yvonne Nicasie is begonnen aan een interview-serie met professionals die NIMA C gedaan hebben om hen te vragen naar het hoe en vooral ook het waarom. Denk je er zelf over om een NIMA C-opleiding te volgen, maar heb je twijfels hoe je dat aanpakt of wat je er allemaal voor moet doen; kortom ben je benieuwd hóe kandidaten hun NIMA C hebben gehaald, dan geven deze interviews richting en een idee. In de serie geven ze een volledig maar authentieke beschrijving over wie ze zijn en welke doelen ze voor ogen voordat ze eraan begonnen. Allemaal hebben ze bij verschillende opleiders NIMA C gevolgd. De interviews zijn eerder gepubliceerd op NIMA.nl
En NIMA C doe je zeker niet in one day, maar er worden geregeld kennismakingsdagen georganiseerd om een idee te krijgen van de stof die wordt behandelend, opgeven daarvoor kan hier of mail even met NIMA als je daarover meer wilt weten.
Het succesverhaal van Maroesjka
Waar kennen we je ook alweer van?
‘Mijn naam is Maroesjka de Best van Baarle en sinds zes jaar ben ik Marketing Director bij Rentokil Nederland. Marketeer in hart en nieren, 50 jaar, getrouwd en moeder van 3 kinderen. Mijn marketingcarrière begon in de automotive bij Fiat Auto Nederland en via Reclamebureau Aan Zee ben ik uiteindelijk bij Rentokil terechtgekomen. In de loop der jaren ben ik erachter gekomen dat ik een echte B2B-marketeer ben en daar de meeste voldoening uithaal.’
Waarom gekozen voor een NIMA C-opleiding?
‘Ik koos voor NIMA C, omdat ik het belangrijk vind dat je je als marketingprofessional blijft ontwikkelen. Ik wilde mijn strategische marketingkennis verder verbreden en verdiepen en daarnaast ons bedrijf effectiever ondersteunen bij het ontwikkelen van strategische inzichten. Het is de volgende stap in mijn professionele ontwikkeling en zal me ook onderscheiden in het competitieve veld van marketingprofessionals.’
Wat heb je moeten doen om de opleiding af te ronden – of wat heb je juist moeten laten?
‘Het was voor mij al even geleden dat ik in de schoolbanken had gezeten en moest zeker de eerste periode erg wennen. Het was echt back2school met theoretische modellen en lange dagen met je neus in de boeken, terwijl ik echt een praktijkmens ben. Het voordeel was dat ik samen met een van mijn kinderen in een examenperiode zat en daardoor gezellig samen aan de eettafel zat te leren. Ik heb veel tijd gestoken in de scriptie en het C2 waardoor het toch wel aanpoten was om, naast een fulltime baan en een gezin, de opleiding binnen 1 jaar af te ronden.’
Was je tevreden met de opleider?
‘Zeker in het begin en rondom het eerste theorie-examen, was er vanuit de opleiding vaak onduidelijkheid. Dit werd door de begeleidende docent goed opgelost, maar bracht de nodige onzekerheden en extra werk met zich mee. De begeleidende docent(en) waren allen zeer professioneel en inspirerend en zij hebben zeker bijgedragen aan het plezier in de opleiding.’
Wat was de casus? Over je eigen bedrijf of heb je een ander voorbeeld gekozen?
‘Voor mijn NIMA-C strategisch marketingplan heb ik ervoor gekozen om een diepgaande analyse en strategie te ontwikkelen voor een van onze bestaande merken in de context van mijn organisatie. De casus draaide om het vergroten van ons marktaandeel binnen specifieke sectoren waarin we actief zijn. Dat strategische plan betrof een gedetailleerde benadering om onze positie te versterken en de concurrentie in deze geselecteerde markten voor te blijven.’
‘Hoewel ik niet in de gelegenheid ben om alle details te delen, kan ik zeggen dat het project zich richtte op het identificeren van groeimogelijkheden, het ontwikkelen van doelgerichte marketingstrategieën en het optimaliseren van onze positionering binnen die sectoren. Dit plan bood een waardevolle leerervaring en inzicht in het ontwikkelen van strategische marketingplannen voor onze merken.’
Miste je ook iets in de opleiding?
‘Omdat ik de eerste kandidaat was die examen deed volgens de nieuwe normen, miste ik ‘guidance’ en richtlijnen. De globale lijnen waren wel min of meer duidelijk, maar het bleef toch een beetje een grijs gebied.’
Wat vond je van het examen?
‘De voorbereiding vond ik een uitdaging, omdat je niet weet welke specifieke aspecten van je plan worden bevraagd. Welke vragen moet je voorbereiden? Gaan de vragen over de kern van mijn plan of zal de nadruk liggen op zaken die niet expliciet in mijn plan aan bod komen? De examinatoren stelden veel kritische vragen waarbij ik in eerste instantie even mijn weg moest vinden om ze correct te beantwoorden. Maar die uitdagende interactie heeft me wel in staat gesteld om buiten de gebaande paden te denken en een dieper inzicht te krijgen in mijn eigen plan.’
Hoe voelde het, toen je je uitslag kreeg bij de scriptie?
‘Opluchting is denk het woord dat het meest in de buurt komt. Tijdens mijn vakantie kreeg ik bericht dat ik het de eerste keer niet had gehaald. Dat was echt een teleurstelling. Na een paar dagen ben ik er voor gaan zitten en heb het tweede deel van mijn vakantie gebruikt om de scriptie aan te passen en opnieuw in te sturen. Daarna zit je nog meer in spanning of je het de tweede keer wel hebt gehaald of niet.’
Wat ga je als NIMA C-professional anders doen?
‘Als NIMA C-professional ben ik vastbesloten om mijn plannen en projecten op een meer strategische wijze uit te voeren. Deze opleiding heeft me waardevolle inzichten gegeven en biedt een heldere richting bij het formuleren van effectieve probleemstellingen. Daarnaast heb ik geleerd om de feedback en inzichten van examinatoren, collega’s en peers te omarmen. Blijf altijd kritisch naar je plannen kijken, ook als het plan klaar is.’
En tot slot jouw advies, voor toekomstige studenten?
‘De opleiding is buitengewoon waardevol, zelfs voor degenen die al enige tijd actief zijn in het vakgebied. Het biedt een uitstekende aanvulling op je bestaande werkervaring. Bovendien is de interactie met andere studenten een welkome toevoeging. Het delen van ervaringen en inzichten met medestudenten verrijkt niet alleen je kennis, maar biedt ook nieuwe perspectieven en een waardevol netwerk in het vakgebied.’