Dell volgt de blogosphere niet
In het dossier businessblogs op Marketingfacts geeft Marco aan dat, afgezien van niets doen, het minste wat je als bedrijf zou moeten doen is de blogosphere te volgen.
Deze week kwam ik een mooi voorbeeld tegen, die duidelijk aangeeft dat dit wel het minste is wat je zou moeten doen. Jeff Jarvis heeft op zijn weblog Buzzmachine de afgelopen dagen herhaaldelijk zijn ervaringen met Customer Support van Dell gepost.
Als Dell de blogosphere had gevolg, wist men dat Jeff’s weblog op basis van links, op nummer 46 in de top100 webloglijst bij Technorati staat. En daarmee heel veel aandacht heeft. Lees Jeff zijn postings over Dell en stel je eens voor dat Dell wel de blogosphere volgde en consumer support direct na Jeff zijn posting adequaat aktie had ondernomen, eventueel met zelfs een comment van Dell in de posting…
Via: Micro Persuasion
Je kan het ook omdraaien.
Het feit dat zoveel mensen het lezen maakt helemaal niets uit. Wat is veel?
Welk deel van de Dell klanten? Welk deel van de potentiele Dell klanten?
Ook de content is belangrijk. Hoe onderscheid dit geklaag zich van al het andere geklaag dat Dell al over zich heen krijgt?
Opmerkelijk dat jullie in jullie blogs Blognoot van Dasselaar op Planet Internet lijken te volgen.
Daniel, in principe heb je gelijk maar vergeet niet het mogelijke sneeuwbaleffect dat de blogosfeer kan hebben. Een negatief bericht op een van de invloedrijke weblogs kan als gevolg hebben dat in korte tijd tientallen of honderden weblogs er (wereldwijd) over schrijven. Hoe sneller je daar als bedrijf op kunt inspelen hoe beter. Dit effect is in de offline wereld veel minder omdat het negatieve bericht niet veel verder zal komen dan de familie en kennissenkring.
Tja, weet je hoe groot de blogwereld is inmiddels? Voor een wereldwijd concern als Dell lijkt het me niet te doen om alles bij te houden. Dat er nu toevallig op 1 site wat opmerkingen gedaan worden over de klantenservice van Dell (waarbij aangemerkt moet worden dat de meeste klantenservices van grote bedrijven niet ‘je van het’ zijn) zal ze nog niet doen bewegen tot grote reorganisaties en aanpassingen van de richtlijnen mbt die service…. De blogosfeer wordt vooralsnog vooral belangrijk gemaakt op …eh… blogs 😀 (<- Je hoort mij overigens niet zeggen dat er geen impact is hoor, maar deze is nog niet maximaal).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!