Een ondeugende knuffel op de pakjesboot

We kennen vast allemaal Takkie, bekend uit de boeken van Annie M.G. Schmidt. Minstens zo bekend is Siepie, de beste vriend van de teckel. Siepie speelt om die reden de hoofdrol in de Sinterklaascampagne van Hema.

22 november 2023, 14:30 6544 x gelezen

Credits

Bureau: Hotel L’Amour
Creative Directors: Peter van Rij en Martijn van Marle
Managing Director: Valérie Dekeuwer
Agency producer: Monique van Smaalen
Productiemaatschappij: Better Call Sol
Executive Producer: Rogier Sol
Producer: Maaike Raat
Regie: Roel Boorsma
D.o.p.: Marc de Meijer
Offline: Erik Verhulst
Online: Whoohoo!
Grading: Bart Voorsluis
Sound: Earforce
Music: Massive Music
Verantwoordelijk bij Hema: Bas Verheijen, Lidewij Baneke, Eva Vermeulen

Doelstelling

Meer mensen Sinterklaasinkopen laten doen bij Hema (zoals een Siepie-knuffel).

Uitwerking

Uit het persbericht: Lidewij Baneke, campagnemanager Hema: ‘Sinterklaas is een echt kinderfeest, dus we wilden een campagne maken die een feest voor kinderen is om te zien. Volgens ons is dat dankzij de speelse Siepies goed gelukt.’

Peter van Rij van Hotel L’Amour: ‘De film zit vol kleine details die heel grappig en ‘echt Hema’ zijn als je ze ontdekt. De lol die we met onze vrienden van Hema hadden, zie je terug in de campagne.’

Oordeel

Het eerste wat ik dacht toen ik deze commercial zag, was: “O ja, bij Hema kun je natuurlijk ook terecht voor Sinterklaasinkopen.” Dat lijkt me precies de bedoeling van deze campagne. Uiteraard zijn er genoeg mensen die wel aan de oer-Hollandse winkel denken voor hun cadeaus, maar een groot deel staat er (net als ik) misschien niet eens bij stil dat je ook naar Hema kunt hiervoor. Dat is sowieso de eerste winst al.

Dan de grapjes in de commercial. De naam ‘H.E.M.A. Espana’ op de boot is grappig, maar de overige grapjes zijn echt van kinderniveau. Daardoor denk ik dat het vooral de bedoeling is dat kinderen de commercial leuk moeten vinden en bij hun ouders gaan vragen om een Siepie-knuffel.

Ik vind de commercial ook duidelijk anders dan de rest, die wel past in de bekende stijl van Hema. Dat komt vooral omdat de voice-over van Sigrid ten Napel alleen aan het einde maar even te horen is. En die is toch wel erg belangrijk voor het Hema-gevoel, merk ik daardoor. Overigens zijn de figuren uit de boeken van Annie M.G. Schmidt wél helemaal Hema, dus daar zie je ook meteen aan dat het om deze afzender gaat. Ik ben benieuwd naar de kerstvariant.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!