De dominantie van podcasts: moet ik als bedrijf meegaan in de trend?
Wil je een zakelijke podcast beginnen voor je bedrijf? Lees meer over de dominantie van podcasts en bekijk of je doelgroep er behoefte aan heeft.
Podcasts zijn en blijven razend populair. Waar er in juni 2019 nog maar 28% van de Nederlanders naar een podcast luisterde, is dat in november 2023 46% en dat percentage blijft al bijna twee jaar nagenoeg gelijk. De populariteit van podcasts is dus gestabiliseerd en de verwachting is dat dit zo blijft. Waarom luisteren mensen naar een podcast? En vooral: wie luisteren er dan? Als je het podcastlandschap begrijpt, kun je veel beter bepalen of je doelgroep behoefte heeft aan een podcast. En dus of je met je bedrijf moet inspelen op deze trend. Lees hoe je daar achter komt.
Luistert mijn doelgroep naar podcasts?
Misschien ben je zelf fanatiek podcastluisteraar en ben je altijd aan het speuren naar nieuwe, interessante podcasts. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je zelf nog nooit naar een podcast hebt geluisterd. De meest fanatieke podcast-luisteraars zijn onder te verdelen in vier groepen: mannen, hoogopgeleiden, jongeren t/m 34 jaar en studenten. Heb jij een bedrijf dat een of meerdere van die groepen aanspreekt? Dan kan het voor je bedrijf interessant zijn om een podcast te starten.
Maar als je studenten wilt bereiken, betekent het niet gelijk dat je dit het beste kunt doen door middel van een podcast. Een podcast is altijd onderdeel van je marketing- en vooral mediastrategie. Niet het enige middel. Daarom is het belangrijk dat het onderwerp van je podcast aansluit bij de interesse van je doelgroep. Een bedrijf dat dit goed doet is Wayne Parker Kent. Dat bereikt wekelijks hun doelgroep met hun podcast The Brief waarin ze de laatste ontwikkelingen en trends op online-marketinggebied bespreken met interessante mensen uit de industrie.
Waarom luistert mijn doelgroep naar een podcast?
Om te bepalen of het zinvol is om een zakelijke podcast te beginnen, is het van belang om te begrijpen waarom je doelgroep naar een podcast luistert. Luistert je doelgroep alleen maar naar een amusementspodcast, dan zullen ze minder snel naar een podcast over jouw nichebedrijf luisteren. Vindt je doelgroep het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en trends in het vakgebied? Dan kan een podcast goed aanslaan. Om te onderzoeken óf en waarnaar je doelgroep luistert, is het belangrijk om een veldonderzoek uit te voeren. Bespreek het idee van je podcast met mensen uit de doelgroep en peil of er behoefte aan bestaat. Mocht het idee aanslaan, dan kan het ook nuttig zijn om de doelgroep betrokken te houden bij de creatie.
Alleen geluid, of ook beeld?
De originele podcasts boden alleen geluid, maar de laatste tijd is beeld een hele belangrijke factor geworden bij een podcast. 22% van de luisteraars geeft aan weleens een podcasts te bekijken. Zeker wanneer je een jonge doelgroep hebt, kan beeld interessant zijn. Van dit beeld kun je snippets maken, die je kunt delen op socialmediakanalen. Deze snippets zijn vaak populair en zorgen ervoor dat je awareness rondom je podcast verhoogt. De jeugd zit nu eenmaal veel op social. Maak er gebruik van, zou ik zeggen!
Het addertje
Ben je er al over uit en denk je: ik wil morgen beginnen met een podcast voor mijn bedrijf. Dat is erg leuk, maar dan roep ik je nog even een halt toe. Een podcast kan veel voor je bedrijf betekenen, maar heeft wel wat haken en ogen. Voordat je gaat beginnen, is het handig om daar nog even goed bij stil te staan.
- Het kost veel tijd. Dit kun je onderverdelen in meerdere onderdelen:
- Preproductie: script schrijven, gasten regelen, locatie regelen, zorgen dat de apparatuur werkt etc.
- Opnemen: houd rekening met een halve dag opneemtijd per aflevering. Constency is key bij het maken van een podcast. Het zorgt voor meer luistergedrag en betere prestaties in het algoritme. Denk aan minimaal één aflevering per 1 à 2 weken.
- Post-productie: editten, ondertitelen en het uitzetten van de podcast. Maar denk ook aan het maken van snippets en het delen ervan op de socialmediakanalen van je bedrijf.
- Up-to-date blijven: is er een nieuwe trend, nieuwe wetgeving of een belangrijke update? Het is belangrijk om goed up-to-date te blijven in je vakgebied. Je moet snel kunnen inspelen op deze veranderingen, en daar een podcast over maken.
- Reacties lezen: wanneer je podcast live staat, is het belangrijk om goed in de gaten te houden wat de reacties zijn. Wanneer je de reacties bekijkt, weet je of de podcast aanslaat of niet. En misschien kun je aan de hand van de reacties de volgende aflevering net iets anders insteken.
- Een podcast maken kost veel geld. Je moet iemand inhuren, of een werknemer de tijd geven om al deze werkzaamheden te verrichten. Arbeidsuren dus. Daarnaast ben je ook geld kwijt aan de apparatuur, de locatie als je dat niet bij je eigen bedrijf kan doen, en eventueel aan gasten die je laat opdraven in de podcast.
Mijn advies is dan ook: maak alleen een podcast als je écht de tijd en het geld erin wilt steken. En daarnaast zeker weet dat je doelgroep hier behoefte aan heeft. Dan kan het een waardevol middel zijn voor je bedrijf. Benieuwd hoe je een podcast het beste kunt beginnen? Dat zal ik toelichten in een volgend blog. Stay tuned!