Marketingtrend: een koophuis met een eigen domeinnaam

Een huis is een behoorlijk specifiek product om te verkopen: er is er maar één van en het draait allemaal om het onder de aandacht brengen bij een zo groot mogelijke doelgroep.

30 november 2023, 14:30 1507 x gelezen

Je huis verkopen? Zet het op Funda. Tenminste, dat zou je als ‘huizenverkoopleek’ zeggen. Maar steeds meer makelaars kiezen ervoor om een aparte website op te tuigen, met het adres van de woning als domeinnaam. Afgelopen zomer kwamen er iedere maand ongeveer 2.000 van zulke websites online binnen het .nl-domein, zo blijkt uit een studie die we verrichtten.

Het is interessant dat deze ontwikkeling plaatsvindt binnen een sector waar een meerderheid van de zoekopdrachten plaatsvindt op een beperkt aantal platforms (met Funda als duidelijke marktleider). Welke voordelen biedt het om een eigen website te ontwikkelen voor een koophuis, en welke lessen kunnen niet-huisverkopende marketeers hieruit halen?

Meer informatie

Een eigen platform (lees: website) biedt een uitgelezen kans om informatie te delen die je op een extern platform niet of moeilijker kwijt kan. Denk aan meer foto’s, ruimere omschrijvingen of informatie over de buurt. Oftewel: je hebt meer controle over de informatie die je deelt met geïnteresseerden. Bovendien kunnen makelaars de vormgeving van de website afstemmen op hun eigen huisstijl, wat zorgt voor meer herkenbaarheid.

Gerichter adverteren

Met een eigen domeinnaam en website kan een huis dat te koop staat gerichter onder de aandacht worden gebracht. Door bijvoorbeeld Google-advertenties in te zetten, gericht op regionale woningzoekers, wordt een huis binnen een grote groep potentiële kopers over het voetlicht gebracht. Makelaars die al langer met verkoopwebsites werken, zien dat hun websites veel bezoekers trekken. En in de makelaardij geldt: hoe groter de groep waarin een huis gezien wordt, hoe groter de kans op biedingen.

Populariteitscijfers

Nog een voordeel van een eigen website: je krijgt een goed inzicht in hoeveel bezoekers de website trekt, op welke pagina’s ze de meeste tijd besteden en welk bezoek leidt tot het maken van een bezichtigingsafspraak. Ook heb je inzicht in hoeveel mensen uit de regio de website bezoeken, meestal toch de primaire doelgroep van een huis. Hierdoor krijg je ook een beter inzicht in hoe de website presteert ten opzichte van dit soort platforms.

Aanvullend platform

Platforms als Funda en Jaap blijven voorlopig onmisbaar in de makelaardij, zo verlopen drie van de vijf zoekacties naar een koopwoning via Funda. Er is vooralsnog weinig reden om te verwachten dat dit zal veranderen. Maar dat betekent ook niet dat een verkoopwebsite voor een specifieke woning verspilde moeite is, het draait om het vergroten van bereik. En een eigen domeinnaam draagt hieraan bij.

Maar wat kunnen marketeers die niet in de vastgoedsector werkzaam zijn hiervan leren? Een huis is immers een behoorlijk specifiek product om te verkopen: er is er maar één van en het draait allemaal om het onder de aandacht brengen bij een zo groot mogelijke doelgroep. Toch levert het toenemende gebruik van domeinnamen in de makelaardij mijns inziens wel wat interessante inzichten op.

Het voornaamste inzicht: niet alleen inzetten op grote, succesvolle externe platformen, maar ook de kracht van een eigen platform in de gaten blijven houden. In coronatijd zagen wij dat ook toen veel horecabedrijven en retailers een eigen online kanaal openden, om niet teveel marge te verliezen aan platforms als Thuisbezorgd en Uber Eats.

Uiteindelijk komt het erop neer om controle over je eigen bedrijf, je merk en je marketing te houden.

Michiel Henneke
Marketingmanager bij SIDN

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!