De Metagids #87 – 2023 was het jaar van AI en de Zoektocht naar Authenticiteit
'Authentiek' wordt meer een vorm van expressie, een soort performance op zich.
“Is dit artikel werkelijk geschreven door een student? Zijn deze woorden echt uitgesproken door een politicus? Zijn de emoties die we zien in een online video oprecht of zijn ze digitaal gemanipuleerd? Is deze online recensie door een mens of een AI geschreven? En is dit kunstwerk het werk van een kunstenaar of het product van AI?”
Steeds vaker worden we geconfronteerd met vragen over authenticiteit in het digitale tijdperk. Deze vragen weerspiegelen de diepgaande transformatie die het internet het afgelopen jaar heeft ondergaan door de exponentiële toename van het gebruik van kunstmatige intelligentie. Experts zeggen dat 90% van alle content op het internet vanaf 2025 door AI gegenereerd zal zijn. Dit impliceert dat het corpus van menselijke kennis vanaf medio 2023 een fundamenteel andere benadering vereist dan voorheen.
AI-generatoren zoals ChatGPT, Dall-E, Midjourney, Runway en Elevenlabs stellen vrijwel iedereen in staat om middels een eenvoudig tekstcommando hyperrealistische teksten, beelden, video’s en audio te creëren. Blind vertrouwen in wat we online zien, horen en lezen is niet meer vanzelfsprekend. In deze context koos Merriam-Webster, een van de oudste woordenboekuitgevers in de Verenigde Staten, ‘authentiek’ als het Woord van het Jaar 2023. Een keuze die de huidige tijdgeest en onze zoektocht naar echtheid treffend weerspiegelt.
Volgens het lexicon is ‘authentiek’ een term die verschillende betekenissen omvat, zoals ‘niet vals of geïmiteerd’ en ’trouw aan iemands persoonlijkheid, geest of karakter’. Hoewel het duidelijk een gewenste eigenschap is, blijft het een uitdaging om ‘authentiek’ nauwkeurig te definiëren, wat veel mensen ertoe brengt om naar het woordenboek te grijpen. Vooral in relatie tot beroemdheidscultuur, identiteit en sociale media werd er dit jaar volgens de statistieken van Merriam-Webster vaak online naar gezocht. Gezien de relatie met beroemdheden en influencers, is het ook een middel voor macht, geld en roem, iets om slim te gebruiken in plaats van moeiteloos te belichamen. ‘Authentiek’ wordt hierdoor meer een vorm van expressie, een soort performance op zich.
Met de opkomst van kunstmatige intelligentie is de grens tussen ‘echt’ en ‘nep’ steeds vager geworden. Voorspellingen zijn dat het onderscheid tussen de twee uitersten in toekomst niet meer bestaan, waardoor we in een post-realiteit terechtkomen. Een toekomst die dichterbij is dan we denken. Afgelopen week werd dit eens te meer duidelijk. Zo kondigde Meta een nieuwe applicatie Seamless aan waarmee het mogelijk is om nagenoeg in realtime in verschillende talen te communiceren zonder dat daarbij gezichtsexpressies verloren gaan. Publiceerde Sports Illustrated artikelen die geschreven waren door AI-gegenereerde auteurs. Kreeg Lara Croft uit de game Tombraider een hyperrealistische makeover. Worden oude stilstaande memes in beweging gebracht met de hulp van AI. Kan ieder stilstaand beeld voortaan geanimeerd worden met Animate Anyone. Levert een zoektocht naar de zanger Israel Kamakawiwoʻole op Google door AI gegenereerde beelden op. En wordt AI zelfs gebruikt voor het genereren van click-bait nieuwsitems.
De toenemende interesse in authenticiteit in een tijdperk gedomineerd door kunstmatige intelligentie moet worden gezien als een natuurlijke reactie op de groeiende aanwezigheid van AI in ons dagelijks leven. AI-technologieën, zoals deepfakes en chatbots, roepen vragen op over wat echt is en wat kunstmatig, waardoor mensen meer waarde hechten aan authenticiteit en echtheid, zowel in persoonlijke interacties als in media en online content. Dit verklaart waarom ‘authentiek’ als een belangrijk woord naar voren komt in deze context. Het benadrukt een zoektocht naar betrouwbaarheid en integriteit in een steeds meer gedigitaliseerde wereld. Het is een trend die de komende jaren zal domineren.