‘E-commerce aan vooravond van massale invoering van AI’

Media en communicatie blijft achter. In die sector heeft nog slechts 23% van de organisaties AI volledig geïmplementeerd.

11 januari 2024, 07:00 1942 x gelezen

Er verschijnen zovéél rapporten en overzichten met trends over ‘waar het verder heen gaat’- voorspellingen uit de hoek van de grote leveranciers en advieskantoren, dat je er een beetje blasé van zou worden. Er is ook weer een overzicht met overzichten trouwens. Maar als bedrijfssoftware-leverancier Salesforce er iets uitgooit kijken we toch even op. Al was het maar omdat het zo’n gigagroot bedrijf is. En het komt met lekker stevige waarheden als een koe: ‘AI levert tijdwinst van 6,4 uur per week op voor commerce-professionals’. Da’s dus mooi, want daarmee bespaar je 16% van een werkweek.

Salesforce bracht een State of Commerce-rapport uit met inzichten van 2700 e-commerce-experts uit 15 landen, waaronder 200 uit Nederland, en een wereldwijde analyse van het online koopgedrag van meer dan 1,5 miljard B2B- en B2C-klanten. Het rapport belicht belangrijke trends op het gebied van betaalmethoden, e-commerce-functionaliteit en inzichten in de plannen van organisaties op het terrein van de toepassing en implementatie van kunstmatige intelligentie (AI) in de commerce-omgeving.

Paar highlights die de onderzoekers er zelf uitlichten

E-commerce staat aan de vooravond van massale invoering van AI

81% van de e-commerce-organisaties in Nederland zegt gebruik te maken van AI, waarbij 28% (29% wereldwijd) ‘het’ volledig heeft geïmplementeerd en 53% aan het experimenteren is. Nog eens 16% evalueert of en hoe AI in activiteiten kan worden ingepast. E-commerce-professionals die AI gebruiken, zeggen dat de technologie een gemiddelde tijdsbesparing van 6,4 uur per week oplevert.

Automotive loopt voorop met AI

Er zitten flinke verschillen tussen sectoren in de mate waarin AI al dan niet geïmplementeerd is. De auto-industrie loopt voorop met een volledige implementatie bij 42% van de organisaties. De sector voor media en communicatie blijft achter. In die sector heeft nog slechts 23% van de organisaties AI volledig geïmplementeerd.

Digitale wallets stijgen als favoriete betaalmethode

Volgens gegevens van Salesforce Commerce Cloud groeide het wereldwijde gebruik van digitale portemonnee betalingen zoals ApplePay en Google Pay met 56% in het derde kwartaal van 2023 ten opzichte van een jaar eerder. In Nederland accepteert 71% van de organisaties Apple Pay. In contrast met de opkomst van digitale portemonnees staat de afvlakking van het gebruik van cryptocurrency, een betaalmethode waarvan de populariteit in 2022 nog enorm toenam, maar die sindsdien tot stilstand is gekomen.

Inkomsten uit digitale kanalen blijven groeien 

Zowel voor B2B- als B2C-bedrijven is er een flinke groei te zien in de verkopen via digitale kanalen. Bedrijven genereerden twee jaar geleden nog ongeveer een derde (33% B2C en 28% B2C) van hun omzet door online verkopen. Inmiddels ligt dat percentage rond de 40%. De verwachting is dat over nog eens twee jaar meer dan de helft (52%) van de B2C aankopen online gebeurt. Voor B2B aankopen ligt dat percentage nog net onder de helft (48%). Redactionele disclaimer: Het betreft hier nadrukkelijk de onderzoekspopulatie van Salesforce zelf. Lees ook ‘88 procent van alle aankopen in Nederland is ‘offline’

Commerce is een integraler onderdeel van de customer journey

Organisaties maken van steeds meer contactmomenten gebruik om hun commerciële boodschap aan de consument te verkondigen. Waar dit voorheen vooral gebeurde op de app of in de webshop, worden nu steeds meer momenten voor én na de aanschaf van een product gebruikt om verkopen te genereren. Zo heeft 48% van de organisaties in Nederland de mogelijkheid om betalingen te laten doen via marketing e-mails en ziet 96% toenemende inkomsten uit klantenservice-kanalen.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!