Het tijdperk van de nieuwe marketeer is daar

In een digitaal tijdperk met zoveel machine en AI geweld om ons heen snakken we gewoon weer naar menselijkheid. Naar een wereld waar Authentieke Interactie de primaire AI is.

15 januari 2024, 07:00 1950 x gelezen

Marketing heeft een imagoprobleem. De gemiddelde marketeer wordt gezien als een clickbait genererende, manipulatieve spammer die hard en diep nadenkt hoe een potentiële koper zo ver gekregen kan worden dat ze shit kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben.

Dat vind ik jammer. Want in de kern gaat marketing om creativiteit en transformatie. Tenminste, dat is de conclusie van m’n boek ‘Word eens volwassen!

Focus op pijn

Tegenwoordig denkt 99% van de marketeers en ondernemers dat marketing gaat over het vergroten van de pijn van potentiële klanten om ze spullen te verkopen. Je brengt helder in kaart wie je ICP en je persona’s zijn, onderzoekt hun grootste pijn en uitdagingen en creëert vervolgens content die de pijn adresseert en de wond nog eens lekker groter maakt door met een mentaal mes in die wond te draaien.

Want dat werkt. Dat heb ik de afgelopen 13+ jaar als ondernemer en marketeer zelf mogen ervaren. Pijn zorgt er voor dat je van je luie kont af komt. Dat je in beweging komt. Het kan een goede kickstarter zijn. Maar continu in die pijn blijven hangen is nooit het recept voor duurzame ontwikkeling en groei.

En laat dat nou net zijn wat we als vakgenoten, als maatschappij, als wereld nodig hebben: Duurzame verandering die de wereld een beetje beter maakt.

Marketing for the good

1% van de marketeers en ondernemers doet het anders. Die 1% zijn creatieve veranderaars die een heldere visie en missie als katalysator gebruiken voor positieve verandering. Marketing in z’n meest pure vorm gaat niet over het beïnvloeden van mensen vanuit pijn, maar over het in beweging brengen én houden van mensen vanuit (co-) creatie en inspiratie.

Die 1% wisselt korte termijn-conversie in voor het spelen van ‘the long game’. Dit zijn geen specialisten, geen generalisten, maar missiegedreven veranderaars die vanuit intrinsieke motivatie marketing bedrijven zoals marketing in de kern bedoeld is.

Want op deze manier borrelen de mindset en skillset naar boven die ervoor hebben gezorgd dat mensen oorspronkelijk voor het marketingvak hebben gekozen: een mindset gericht op altijd blijven leren, creativiteit en het vertellen van menselijke verhalen.

We waren alleen een beetje afgedwaald van die kern.

Het tijdperk van de nieuwe marketeer

Laten we voorop stellen dat ik het hier niet heb over bedrijven die termen als ‘purpose driven marketing’ in de mond nemen omdat hun pogingen tot ‘greenwashing’ inmiddels zijn ontmaskerd als een nieuw ’trucje’ nodig hebben. Ik heb het over individuen die vanuit een ondernemende houding intrinsiek gemotiveerd zijn om iets toe te voegen op een manier waar ze blij van worden, energie van krijgen en waarvoor werk niet langer voelt als werk.

Het is niet altijd makkelijk om op die plek te komen, maar dat maakt het niet minder onmogelijk. Er zijn er de afgelopen 2 jaar namelijk steeds meer op m’n radar verschenen.

Het tijdperk van de nieuwe marketeer is aangebroken. Met toetredingsbarrières die lager zijn dan ooit is er niemand die je tegen kan houden om impact te maken. Ex-corporate carrièretijgers zijn getransformeerd in gedreven zelfstandig veranderaars. Missiegedreven auteurs zien in dat marketing niet ‘vies’ hoeft te zijn, maar een logisch onderdeel is geworden van het bouwen van grotere fanbases. En marketeers én leiders gaan weer terug naar hun roots: anderen inspireren tot positieve verandering door het vertellen van menselijke verhalen.

De gemene deler? In een digitaal tijdperk met zoveel machine- en AI-geweld om ons heen snakken we gewoon weer naar menselijkheid. Naar een wereld waar Authentieke Interactie de primaire AI is.

Waarin we niet blijven hangen in angst en pijn, maar vooruit getrokken worden door nieuwsgierigheid en inspiratie.

Waarin niet de transactie, maar de transformatie de enige constante is.

Auteur van Managementboek bestseller 'Word eens volwassen!' - Next level online ondernemen. Digital marketing strateeg en ondernemer. Oprichter Digitaalgroeien.nl: Een ontwikkel programma voor marketeers en ondernemers in de zakelijke dienstverlening die online next level willen.

Categorie

1 Reactie

    Yes! En ik mag toch hopen dat die 1% al sterk aan het groeien is. Uiteindelijk snakt iedereen toch naar menselijke interactie?


    16 januari 2024 om 10:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!