Live8 krijgt online vervolg

19 juli 2005, 20:06

Het initiatief van Bob Geldof om door middel van muziekconcerten de G8 aan het denken te zetten, krijgt een digitaal staartje. De komende maanden gaat de internationale blogosfeer laten zien waartoe het in staat kan zijn. Onder de noemer Blog8Live proberen de weblogs bij te dragen aan oplossing van het de problemen in Afrika op hun geheel eigen wijze: door te bloggen.

Iedereen die een (tekstuele) bijdrage levert aan de website Blog8Live zet daarmee zijn digitale handtekening onder de slogan “Make Poverty History”. Daarnaast zijn de meeste pagina’s voorzien van gesponsorde links waarvan de klikopbrengst in zijn totaliteit aan de goede doelen wordt overgemaakt.

Net als bij Live8 draait het om een collectieve positieve boodschap, daarom hoeft een ‘log’ op Blog8Live niet per se van hoogstaand niveau zijn. Een simpel “Armoede hoeft niet”, of “Live8 was fantastisch” is een statement op zich.

Opvallend is de keuze voor Google Adsense om geld in te zamelen. Door een aparte account te cre?eren wordt op een nauwkeurige manier duidelijk hoeveel geld er tot op de minuut bij elkaar is geklikt. Van zogeheten klikfraude is geen sprake, omdat het weblog niet direct oproept tot klikken op de gesponsorde links. De adverteerders zijn -net als op elke andere site- in beeld en het staat bezoekers vrij om er al dan niet een klik aan te wagen om de adverteerders website te bekijken.

Lees je regelmatig weblogs of heb je zelf een weblog, doe dan mee met de actie en lees meer hierover op Blog8Live.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Hydra

    Goeie actie!

    En nu zien of er écht sprake is van een bloggers-community… wat dat betreft is het een interessant experiment.


    20 juli 2005 om 05:22
    Fleurieus.nl

    “KLIK MEE

    Elke klik op de tekstadvertenties (powered by Google) is geld waard. Het kost jou dus niets en wij zorgen ervoor dat de totale opbrengst in zijn geheel ten ten goede komt aan instanties die zich inzetten voor de armoedebestrijding.”

    Nee, dat is niet heel direct oproepen tot klikken. Maar het lijkt mij toch duidelijk wel de strekking van de paragraaf.


    20 juli 2005 om 05:40
    Jim

    Hoi Fleurieus,

    Je hebt gelijk dat het een beetje ‘dubbel’ is.

    Het gaat ons in eerste instantie ook meer om de participatie, dan om de kliks.

    Om het zo zuiver mogelijk te houden heb ik dit paragraafje herschreven. Op die manier zijn de kliks ‘secundair’.

    We zitten nu in de fase dat we alle feedback van webloggers kunnen verwerken, voordat we (volgende week) echt gaan knallen 🙂

    Meer ideeën/suggesties zijn dus van harte welkom!

    Jim


    20 juli 2005 om 07:16
    Fleurieus.nl

    @Jim, wat mij betreft schreeuw je van de daken, dat je op de ads moet klikken. Maar Google zal er niet zo blij mee zijn 🙂

    goed initiatief overigens!


    20 juli 2005 om 08:43
    dragzone

    Ok, hier komt de suggestie: een nieuwe categorie met ‘even voorstellen’… het is best moeilijk om over armoede te schrijven.

    En over Live8 of U2 heb ik ff geen mening.

    Maar ik wil WEL bijdragen aan dit superleuke goededoelen blog!


    20 juli 2005 om 12:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!