Heldenfetisjisme
Racefietsen? Daar rijden koeriers op. Peloton? Is dat een geneesmiddel? Amerikanen hebben geen flauw benul van alles wat met wielrennen te maken heeft. Op SI.com en ESPN, de grootste sportsites, zijn artikelen over deze sport normaal gesproken moeilijker te vinden dan een speld in een hooiberg. Maar nu Lance Armstrong zijn 7e Tour de France heeft gewonnen is hij niet meer uit de media weg te slaan. Pontificaal prijkt hij op de homepages van FOX en CNN. Zelfs de “kwaliteitsmedia” als NY Times en Washington Post doen mee aan de hosanna.
Ik vraag me dan af: hebben ze waardering voor zijn prestaties, of heeft de VS gewoon weer een held nodig? Is het echt, of is het allemaal weer onderdeel van het grote Make Belief? Als ik sportverslaggevers hem “among the best in any sport” zie noemen terwijl ze toegeven”I’ve never attended a single bike race. Nor did I watch a second of the Tour de France until a couple of days ago” (si.com) dan vrees ik het laatste. Dat is jammer voor de sport en doet geen recht aan Lance Armstrong.
Anders heeft helaas gelijk.
In Amerika is Lance bekender vanwege de balkanker dan vanwege 7 keer de Tour de France winnen.
Maar goed, het geld stroomt binnen, linksom, of rechtsom, en daar schijnt het Lance ooit om te doen zijn geweest.
Lance is een merk, hij was al bezig een merk van zichzelf te bouwen voordat hij Kanker kreeg en hoe hard het ook klinkt, er wordt veelal gezegd dat het het beste is dat hem ooit is overkomen. Want nu was hij niet alleen een icoon, maar ook een icoon met een heel bijzonder verhaal.
Zoals Hennie Kuiper altijd zegt: hij is pas later van de fiets gaan houden. Hij zag de fiets als een middel tot een doel: roem, eer, faam. Juist omdat het minder bekend was in de states, kon hij ook minder hard vallen.
Wat niet wegneemt dat hij behoort tot de aller, aller grootste ter wereld. Niets dan diep respect voor deze man. En de enige wielrenner die volgens mij echt op zijn hoogtepunt stopt.
Zijn beroemdheid in amerika is echt niet zo slecht als veel mensen hier denken. Zeker in staten als californie, oregon, texas en oosterse steden als new york is zijn bekendheid echt groot. Helaas (of gelukkig) is hij met name bekend om zijn overwinning op kanker. Hij is zelfs tot de laatste 25 doorgedrongen van de meest invloedrijke amerikaan allertijde. Zegt toch wel wat.. Hij is een van de weinige sporters in dit laatste rijtje.
Hulde voor beide prestaties. Hij is een vakman ten voete uit.
Met beide prestaties bedoel ik het bouwen van het merk Lance en het 7x winnen van de tour. In beide disciplines laat hij zich ondersteunen door de aller besten.
Hij sprak in zijn persconferentie ook over de periode hierna, een ander gezicht, een ander verhaal. echte marketing taal 😉
Ik hoorde overigens dat hij zich met de politiek wil bemoeien. Lijkt me een mooie casus om te volgen. Als hij die uitdaging met dezelfde doeltreffendheid aanpakt, zie ik hem nog ver eindigen. De inhoud komt later wel…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!