Leuk idee: beta marketingcampagnes
ClickZ’s Hans-Peter Brøndmo gooit een leuk en interessant idee in de groep: waarom zouden onze marketingcampagnes niet, net zoals veel software, ook in beta uitbrengen?
Met beta marketing speel je prachtig in op de ‘doe het zelf’-trend van onze ‘Consumer Generated Future’:
“The beta trend is an example of how the Internet places customers and influencer communities in the driver’s seat. Done well, a beta program becomes a period of intense dialogue between customers, opinion makers, outside software developers, and the company or organization developing the software or service.”
Maar het vraagt wel om een flinke dosis lef …
“Control, or lack of it, is the key sticking point for marketers when it comes to the beta trend. Marketers are trained to control everything, from the message to positioning and timing, to create the perfect image. Running an ad campaign without these controls is a foreign concept for most marketers. Yet the open movement and the beta trend are all about giving up certain controls.”
… om eerlijk, open en authentiek te communiceren:
“It takes a leap of faith and strong belief in your idea, product, or service to give up control and invite customers to be part of the early creation process. Yet people will increasingly expect to participate from early on. Their tolerance for ‘positioning’ is waning and expectation of authenticity is on the rise. How do you get any more authentic than having your customers write your ad copy?”
Providing this is seen as a genuine dialogue – fine. But do the marketing guys really want dialogue or are they in “broadcast” mode? I think few want to really let go….they are indeed control freaks. Major difference between the way Apple and Philips approach this kind of marketing. I learned a lot from Philips on how not to do it.
‘Consumer Generated Future’? Incubatie marketing!
’t Zijn en blijven twee grootheden: beta-versies van software worden uitgebracht voor mensen die bij voorbaat al (denken) behoefte te hebben aan een programma. En bereid zijn een vastlopende computer te riskeren en input willen leveren voor verbeteringen. Maar wie heeft er behoefte aan een marketingcampagne? Precies, alleen de afzender. Niemand anders heeft er belang bij vrijwillig een mislukte marketingcampange te ondergaan. Daarom zijn er ook testgroepen uitgevonden (en masochisten). Gaan eerlijke en open aannemers straks ook huizen bouwen in een beta versie?
rene dat heet nou creativiteit 🙂
@Rene: Aannemers bóúwen reeds huizen in een beta versie: je ziet in een voorbeeldwoning hoe je huis er ongeveer uit zou kunnen gaan zien, maar beslist vervolgens zélf welke keuken, badkamer en scheidingswandjes jij wilt.
Daarnaast is natuurlijk niet alleen de afzender van een marketingcampagne belanghebbende; kopers worden graag geïnformeerd over, en gewezen op, de nieuwste ontwikkelingen in de diverse schappen en showrooms.
Kim- Breezy would have loved that job too! She was a horse fanatic when she was growing up. She rode every chance she got and even went to hobcerask riding camp one summer. She loved it! I love horses too but I prefer a cleaner job. LOL
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!