Nederlandse consument koopt steeds meer kleding via online tweedehandsplatforms

Het aantal Nederlandse consumenten dat in 2023 regelmatig online aankopen deed is met 3% gedaald. Het gaat daarbij met name om fashion (-6%), beauty & healthcare (-9%) en boodschappen (-7%). Dit blijkt uit de E-shopper barometer 2023 van DPD.

13 februari 2024, 10:00 2069 x gelezen

Het onderzoek toont tegelijkertijd aan dat 71% van de Nederlandse e-shoppers ten opzichte van de rest van Europa (58%) nog steeds veel kleding online koopt. De Nederlandse ondervraagden zeggen dit jaar meer tweedehands producten te kopen omdat zij aandacht hebben voor prijs en duurzaamheid.

E-commerce is in Nederland net als in heel Europa licht dalend in 2023. Uit het onderzoek blijkt dat in Duitsland met name een daling in online aankopen in fashion (-5%) te zien is en in Italië dalen de online aankopen in huishoudelijke apparaten en decoratie (-7%), speelgoed (-5%) en witgoed (-6%). In tegenstelling tot in Nederland neemt in andere landen de interesse in andere producten juist toe: in Engeland is er een stijging van 7% in online aankopen in accessoires en sieraden waar in Italië de online aankoop in medicijnen met 9% is gegroeid.

Inspiratie opdoen en rechtstreeks kopen via sociale netwerken is daarbij een groeiende trend: 53% van de Nederlandse ondervraagden zegt dit te doen. Het gebruik van C2C-platforms (waar consumenten gebruikte producten rechtstreeks onderling kopen en verkopen) is in 2023 in Nederland én Europa ondanks de afname van online winkelen nog steeds erg hoog. 77% van de Nederlandse e-shoppers kocht of verkocht in 2023 via C2C-platforms; daarmee ligt Nederland voor op Italië (66%), Engeland (74%), Duitsland (73%) en Frankrijk (75%).

Een steeds groter deel van de Nederlandse regelmatige e-shoppers zegt meer tweedehands producten te kopen vanwege inflatie maar ook om wat extra geld te verdienen. Slechts 31% van de Nederlandse e-shopper vindt het belangrijk bij te dragen aan een meer duurzame economie. Hierin loopt Nederland nog ver achter op andere landen, waarbij dat bewustzijn groter is. In Frankrijk is dat bijvoorbeeld 42%, in Duitsland 38%.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!