Weblogs: kansen voor dm?
In het juni/juli-nummer van Adfodirect is dit keer het thema online communicatie. Peter Olsthoorn gaat in een van de artikelen in op de mogelijkheden van weblogs als dm-instrument. Volgens Olsthoorn is de aanvankelijke gekte en daaropvolgende scepsis over weblogs inmiddels geluwd en blijkt dat we te maken hebben met een volwassen responsemedium waar dm’ers op den duur profijt van kunnen hebben.
Volgens Jos Birken, columnist over internet in Nederland en Singapore en succesvol direct marketeer in Azie moet de dm’er daarvoor wel een mentaliteitsverandering ondergaan. “Om blogs als direct responsemedium te zien, moet je als dm’er wel de knop omzetten. Van het denken in vastomlijnde structuren voor databases naar verwerking van ongestructureerde response.”
Olsthoorn verwijst in zijn artikel naar DirectMarketingMBA.com, de weblog van de Amerikaanse Susan Heywood. Heywood benadrukt dat het creeren van response en het gebruik ervan met een weblog wezenlijk verschilt van de strakke datawetenschap die dm is geworden. “Het gaat niet om de aantallen verzonden berichten, je hebt daar ook geen kosten van, maar in feite is elke posting op een blog een zending die response genereert. Maar niet op naam, en niet strak te verwerken in databanken.”
Als dm wordt gezien als dialoogmarketing, zoals verwoord in bijvoorbeeld de naam van de branchevereniging DDMA, dan bieden weblogs een perfecte poort naar meer dialoog. En juist daar ligt de grote kans van weblogs voor dm!
Vreemd. Waarom? Omdat er eind juni (onderzoek TNS NIPO) nog werd aangegeven dat 85 procent van de marketeers momenteel helemaal niets doet met weblogs. Ze lezen de digitale gedachtenuitwisselingen niet en reageren ook niet op blogs. Anderen zijn zelfs totaal onbekend met het verschijnsel. Nu wordt kennelijk oor Peter Olsthoorn (?) aangegeven dat de gekte voorbij is, de scepsis geluwd en zijn we volwassen bezig. Zeg het maar!
Ik ben eerder geneigd om grote vraagtekens te zetten bij het eerdere onderzoek van TNS NIPO en Olsthoorn gelijk te geven.