Online spelers SWAT 4 blokkeren advertenties

10 augustus 2005, 12:31

Spelers van het spel SWAT 4 – een spel waar ze $50 voor betaalden – hebben ontdekt dat dit spel allerlei informatie (zoals speeltijd en spelerID) naar de Massive servers stuurt, en gedurende het spel continu allerlei advertenties ophaalt en toont. En dat vinden ze niet zo leuk.

“A single HTTP request is sent by our game client to signify that the game has ended. A timestamp and our session/gamer ids are sent. This sort of information gives the advertisers a more complete idea of how long we play, and at what times of the day, and enough information for them to calculate any patterns. They could even determine what levels are more popular and maybe charge more for advertisers to get advertising space in these levels.”

“The most shocking part was next. The client contacted madserver to tell the advertisers how long the gamer spent with each advert in their view. This is mapped to the gamer id, so they know which player in the game saw the advert, and when, for how long, and from how far away (by virtue of the size attribute). Even the average viewing angle is passed back.”

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

4 Reacties

    David

    Dit is precies de valkuil waar partijen als Massive in gaan vallen. Het dynamisch serveren van advertenties in games is eenvoudig te blokken. Als je een pop-up killer kan maken kan je ook een dynamische ingame ads killer maken. Dit soort herkenbaar gedrag van de consument die controle wil plus het feit dat de meeste grote publishers geen heil zien in dynamische advertenties (waardoor bereik moeilijk te realiseren is) zal het voor deze partijen erg lastig maken om te overleven.

    Daarnaast is het dynamisch plaatsen van advertenties toch ook weer gebaseerd op een push model, het wordt pas echt interessant als je de spelers de keus geeft zelf dynamisch bepaalde onderdelen in de game in te brengen.

    De average viewing angle wordt overigens gemeten vanwege het feit dat deze partijen claimen advertenties die binnen een bepaalde hoek vallen die slecht zichtbaar is niet af te rekenen.


    10 augustus 2005 om 14:41
    DocumentWereld

    Simpel dus:

    Door in je game advertenties te activeren (op de muren of tanks die je gaat opblazen) wordt je beloond…. kijken wat er dan gebeurd… nu nog iets inbouwen waardoor je de juiste ad moet kiezen voor het optimale resultaat…. ADgaming.


    10 augustus 2005 om 17:01
    ralphbom

    Best interessante informatie die er werd bijgehouden van de spelers. Begrijp dat het niet fijn is om erachter te komen dát het loggen gebeurt, maar zou wel eens weten hoe dit gecommuniceerd wordt. Zou er een extra hoofdstuk zijn toegevoegd aan de handleiding met het kopje ‘wij houden alles in de gaten’?


    10 augustus 2005 om 20:13
    Michiel Verheij

    Waar blijven de opt-in mogelijkheden voor games waar de games de helft kosten als de gamers toelaten dat er informatie bijgehouden wordt en gericht geadverteerd wordt? Een gat in de markt. Het kan zowel voor gamer als adverteerder interessant zijn. De in-games ad blockers laten volgen mij niet lang op zich wachten, dus de adverteerders zullen 1 of meer stappen vooruit moeten denken. Er zijn mogelijkheden voor ingame characters die volledig gekleed zijn volgens de voorkeuren van de gamer en die rondlopen in een wereld met abri´s en TV commercials die specifiek op hen gericht zijn. Smith goggles dragende, Palmtop bedienende en Nike dragende politie agenten, die vechten tegen de Pringles poppende, Samsung telefonerende criminelen die hun lege Coca Cola blikjes naar die zelfde agenten toe smijten.

    World full of opportunities


    11 augustus 2005 om 12:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!