Talpa: the good, the bad and the ugly

13 augustus 2005, 21:40

Eerste avondje Talpa is achter de kiezen. Viel niet tegen. Zat solide in elkaar. Maar vernieuwend? Beter? Anders? Niet echt.

De programmering is wel heel erg veilig, geijkt, standaard recept. Verstandig natuurlijk, om in het begin je publiek te trekken met bewezen nummers, maar ik mag toch hopen dat De Mol vanaf januari met wat verheffender televisie komt. Als je een miljard op zak hebt moet je toch wel iets meer willen dan het kopi?ren van het succes dat anderen al hebben bewezen? Waar is de vernieuwing zoals bv. BNN die had met Finals? Waar is de uitdagendheid van een 6pack? De humor van Kopspijkers? Enfin, het zal wel komen maar ik mis het nu al.

Wat de eerste avond betreft, een paar plus- en minpunten op een rij:

The Good

– Een zeer gedegen avond televisie. Geen miskleunen of schoonheidsfoutjes maar een complete, goed voorbereide avond. Tot en met de Talpa-logo’s op de microfoonhoesjes aan toe.

– Het Talpa-logo in beeld dat nauwelijks irriteert, in tegenstelling tot de bontgekleurde fruitmanden waarmee SBS6 en Net5 hun publiek tegenwoordig bombarderen.

– Het voetbalprogramma De wedstrijden dat geen tegenvaller blijkt, iets waar velen bang voor waren. Wilfred Gen?e is niet ieders favoriet – ook de mijne niet – maar hij presenteert zeker niet minder dan de meeste NOS-presentators. Decor valt mee, uitzending was aardig in orde. Goed commentaar van Jan Mulder die wel scherpzinnig was en gelukkig ook weer recalcitrant als het moest (“We moeten het niet over PSV hebben maar over H?racles!”), maar gelukkig geen overdreven show als zo vaak bij BvD. En godzijdank geen Hans Kraay-meligheid maar een vrij serieuze insteek.

– Geen kreun- en steunreclames. Laten andere omroepen daar in godsnaam iets van leren.

– Niet of nauwelijks overdreven SMS-spellen en andere commerci?le uitmelkzut in beeld. Het valt vooralsnog erg mee.

The Bad

– De over-ingestudeerde en daardoor zouteloze introductie door “Beau en Linda”.

– Volstrekt obligate spelers- en coachesinterviews bij het voetbal.

– In tegenstelling tot de NOS begint Talpa niet met de wedstrijden waar de top-3 bij is betrokken. Heracles-PSV werd pas als een na laatste wedstrijd uitgezonden. Begrijpelijk als je je kijkers wilt vasthouden maar ik zie mezelf niet elke zaterdag RBC-Sparta, ADO-NEC, een stapel analyses en twee ellenlange reclameblokken uitzitten om te weten wat Ajax, PSV of Feyenoord heeft gedaan. Gaat deze formule werken? Ik zie mezelf op deze manier nog wel een shortcut maken via good old Teletekst.

– Tot slot, niet echt the bad maar toch: waar moest ik nou die uittentreure aangekondigde superregie in zoeken bij het voetbal? “We zitten er bovenop”. “We hebben veel meer camerastandpunten”. “We betrekken het publiek echt bij het voetbal”. Wat dan? Waar dan? Hoe dan? Ik heb het niet gezien. Een supporter aan het woord, een cirkeltje voor de muurafstand bij vrije trappen en af en toe een afstandmeting naar het doel, was dat nou de vernieuwing waar Nederland op zat te wachten? Misschien dat er morgen nog iets verrassends komt, maar vooralsnog valt Talpa/Eyeworks door de mand met z’n grootspraak.

The Ugly

– Twee reclameblokken van 10 minuten tijdens het voetbal. 8-9 reclames en 4 promo’s in een onderbreking die maar duurde en duurde. Zelfs rondom WK- en Championsleague finales hebben andere omroepen het niet zo bont gemaakt.

Ik vraag me bovendien af hoe effici?nt die ellenlange reclameblokken nou zijn. De eerste heb ik uitgezeten uit nieuwsgierigheid naar dat reclamespel. Toen het tweede begon ben ik mijn e-mail gaan checken en heb ik de afwas gedaan. Plannen voor de reclameblokken van zondagavond en volgende week: planten water geven, was ophangen, stofzuigen, vuilnis buiten zetten… Bij reclames bij andere omroepen moet je je altijd haasten als je iets meer doet dan naar de WC gaan, maar John de Mol geeft je alle ruimte. Talpa is uw hulp in huis.

——-

Nog een toevoeging tot slot: zowel de NOS als Talpa hebben allebei een opinieprogramma over voetbal op zondagavond van 22:45 – 23:45. Talpa komt met Caf? de Sport, een “leuk” programma over voetbal en andere sport met Jack Spijkerman en Umberto Tan. Studio Voetbal van de NOS trekt al drie jaar bijna een miljoen kijkers laat op de zondagavond. Belangrijke troef van Talpa: zij hebben de rechten op de beelden van de eredivisie, terwijl de NOS het vanaf dit seizoen zonder die beelden moet stellen. Of dat echter een probleem is, is nog maar de vraag: Voetbal Insite (dat maandag- en vrijdagavond wordt uitgezonden op RTL5) maakt nauwelijks gebruik van eredivisiebeelden en wordt toch goed bekeken en gewaardeerd door voetballiefhebbers.

En dan vraag ik me toch af hoe lang ze hier bij Talpa over hebben nagedacht. Want wat er geheid gaat gebeuren, is dat men tijdens de onvermijdelijke reclameblokken massaal zal overschakelen naar de NOS. Probeer die kijkers maar weer terug te krijgen.

Categorie
Tags

14 Reacties

    john

    Machtig Anders Floor, vooral The Ugly, machtig mooi

    Maar wat de meerwaarde is van Talpa tov wat al bestaat, ik weet het nog niet, ja nu gaat het geld naar John. Geen nieuwe programma’s, kopieen vanuitgemolken formats opnieuw introduceren, ellenlange reclames en belspelletjes/sms-toestanden.

    Voordeel is wel dat de ingedutte zelfgenoegzame commercielen eens wat betere films gaan uitzenden, maar hoe lang dit blijft…..


    13 augustus 2005 om 22:30
    Jonathan Marks

    Much better start than RTL-4 or NED-3 in their day. I thought the Beau-linda intro was also a little over-rehearsed…there needs to be more magic between the two, but that will either grow in their shows together, or just melt into another couple of presenters show.

    I see the main thrust of the programmes are in 16 by 9. Adverts switch to 4 by 3, although some of the programme promos were obviously 16 by 9 squashed into 4 by 3.

    Advert blocks were indeed too long – high irritation factor when the Kitchen ad came through 4 times (2 by 2) within 20 minutes.

    They claim to be cross-media. Didn’t see much evidence of that on the opening night, with the exception of the SMS game.

    So it’s safe, but clever. One to watch.


    14 augustus 2005 om 10:35
    Anders

    Nu ook de zondagavond gezien, en moet helaas concluderen dat het een flinke stap terug is ten opzichte van de NOS, om twee redenen:

    1. Reclame tussendoor

    2. Middenmootvoetbal, degradatievoetbal, analyses van wedstrijden van gisteren en reportages over afgelaste wedstrijden krijgen voorrang boven topwedstrijden.

    Ik snap het wel vanuit het standpunt van Talpa, maar voor de voetballiefhebber zijn dit twee grote aderlatingen. Helaas staat daar weinig tegenover. Dat wil zeggen: de uitzending is verder kwalitatief prima, maar dat was Studio Sport ook. Een paar statistiekjes en een afstandmeting bij vrije trappen is niet voldoende om het bovenstaande te compenseren.

    Het einde dus van “het bord op schoot” want je kunt voortaan rustig eten, natafelen en pas inschakelen rond 19:40 – 19:50 wanneer de topclubs aan bod komen. Een mooie traditie minder.

    Overigens, deze kritiek terzijde heb ik wel veel vertrouwen in Talpa en veel waardering voor het lef van De Mol. Nou maar hopen en afwachten dat het niet alleen maar dollartekens zijn die de klok gaan slaan.


    14 augustus 2005 om 17:36
    Hans

    Vanavond ook de voetbalsamenvattingen gezien. Die reclame is idd heel erg irritant. Hoezo bord op schoot? Tijdens 1 reclameblok kun je een 3 gangen diner met koffie nuttigen…


    14 augustus 2005 om 20:39
    Martin

    Mooie samenvatting Anders !

    De site van Talpa is inmiddels ook aangepast. Het weblog achtige karakter is weg en de site geeft nu meer informatie over de programma’s.

    Wat betreft de media uitingen kunnen we momenteel niet meer om Talpa heen. Zowel de krant vanmorgen (voorpagina telegraaf), MSN messenger als zojuist op de radio komt Talpa voorbij.


    15 augustus 2005 om 04:06
    indira

    “Wat betreft de media uitingen kunnen we momenteel niet meer om Talpa heen. Zowel de krant vanmorgen (voorpagina telegraaf), MSN messenger als zojuist op de radio komt Talpa voorbij.”

    crossmedia, dat wat ze willen 😉


    15 augustus 2005 om 04:46
    jeroenmirck

    Dat geneuzel tussen Linda en Beau was inderdaad schrikbarend. Ik schrok ervan toen ik Linda een kwartier later in het NOS Journaal hoorde zeggen dat dat gestuntel vooraf was opgenomen. Niet te geloven, wat een gepruts. En dan ook nog die ‘reacties’ van kijkers op de bank. Het is wel duidelijk: Talpa behandelt zijn bezoekers als mongolen, zoals we dat van een commerciële zender mochten verwachten.

    Wat die ellenlange reclameblokken in het sportprogramma betreft: dat was natuurlijk te verwachten. De Mol moet zijn betaalde voetbalmiljoenen érgens terugverdienen…


    15 augustus 2005 om 12:08
    Michiel van Bokhorst

    Voetbaluitzendingen zijn echt vreselijk!!! Hopelijk gaat het net zoals met Sport 7 en zit het voetbal snel weer bij Studio Sport. Ondanks de overdreven hang naar A’dam blijven ze toch de beste in Nederland qua voetbaluitzendingen.

    BTW Die reclames op MSN Messnger kan je godzijdank uitzetten met A-Patch. Nog beter is een alternatief gebruiken als Trillian of Miranda IM.


    15 augustus 2005 om 17:37
    indira

    Gisteren een stukje Café de Sport gezien. Ik zag weinig chemie tussen Humberto Tan en Jack Spijkerman. Het leek zelfs zo dat Humberto zich irriteerde aan Jack, omdat hij hem steeds in de rede viel.


    15 augustus 2005 om 17:39
    Jonathan Marks

    Everyone is positioning themselves at this time…not so much for the public, but for John de Mol. So there is always a lack of chemistry between people who have never worked together as a team. But give them a few weeks to build in a bit of routine. Half of Holland is still on holiday. Judge Talpa’s output on September 27th….when the “couch critics” have finished judging too soon.


    15 augustus 2005 om 17:49
    t telkamp

    Die Spijkerman is mij nu na vele cafe de sport’s werkelijk een spijker in mijn oog. Hijzelf heeft nergens last van of weinig. Wat een metersdikke plaat heeft die man voor zijn lelijke talentloze hoofd.


    25 september 2005 om 07:41
    henk

    Nu enkele weken Talpa en als ik menig reactie hoor niets vernieuwend, dezelfde pulp als andere zenders, en het verslag van het voetbal is echt een dieptepunt. Als je vraagt waarom mensen niet kijken naar Talpa krijg je vaak te horen dat er mensen op deze wereld zijn die met geld en een stuk arrogantie denken dat zij het voor het zeggen hebben. Meneer de Mol daarin heb u de plank mis geslagen. Ik en met mij velen kijken uit principe daarom niet (meer) naar uw zender, iets waar u vooraf absoluut geen rekening mee hebt gehouden. Als u TV wilt maken moet u goed weten want de klant wil, en wilt u boven het maaiveld uitkomen (dus bovengemiddeld zijn) moet u echt met andere programma’s komen en die shit programma’s als big brother etc maar aan andere over laten. De macht ligt nu eenmaal bij de consument niet bij de programmamakers of eigenaars van de stations.


    23 oktober 2005 om 12:14
    Jonathan Marks

    Henk is right. Looks to me like there is not enough “talent” in house with a listening ear to make the difference needed to stand out above RTL-4. Disappointed with their new media activities so far.


    23 oktober 2005 om 18:28
    Billybob

    So excited I found this article as it made things much quekicr!


    12 juli 2016 om 06:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!