Kranten worstelen met online nieuwsvoorziening

18 augustus 2005, 03:08

De Leeuwarder Courant stopt met het plaatsen van gratis artikelen uit de krant op de website. Het gratis maken van het nieuws op internet leidt tot dalende oplagecijfers bij de papieren krant. Medio september is de website van de Leeuwarder Courant een weblog met samenvattingen van het nieuws geworden waaraan stellingen zijn gekoppeld waarop lezers kunnen reageren.

Eerder dit jaar stelde BN/De Stem het nieuws juist weer gratis ter beschikking, omdat het betaald stellen van artikelen lezers kostte. Men was niet bereid te betalen voor online nieuws.

Tijdens een van de eerste workshops van de ANMI Summerschool zal Piet Bakker (Universiteit van Amsterdam) overigens ingaan op de ontwikkelingen op het gebied van gratis kranten en internet nieuws. De website van Piet Bakker, Free Daily Newspapers, biedt veel nieuws over dit onderwerp.

Zie ook: Emerce

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Sietse Kingma

    Het lijkt mij volkomen logisch dat men niet wil betalen voor online nieuws; ik ga ook niet naar de supermarkt voor een pakje boter als ik het bij de buurman gratis kan krijgen. Het lijkt mij dat je geen goeroe hoeft te zijn om deze voorspelling te kunnen doen. Onbegrijpelijk dus! Er bestaan bewezen formules die laten zien dat het ook anders kan.

    Kijk eens op het regionale portaal webregio.nl. Winstgevend door bedrijven te laten betalen voor consumenten, in plaats van consumenten te laten betalen voor content. Zo zijn er meer regionale voorbeelden die wel resultaat boeken met online nieuws, zonder de consument af te schrikken. Volgens mij denken traditionele uitgevers dat internet iets van Mars is ofzo.


    18 augustus 2005 om 05:16
    Hendrik

    Miskleun van de Leeuwarder Courant. De oplage daalt niet door de gratis nieuwsvoorziening op de site. Onzin.


    18 augustus 2005 om 06:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!