Online reclame stijgt naar ? 24,2 miljoen netto in Q2 2005
IAB Nederland heeft met haar 18 grootste internet exploitanten en BBC De Media en Reclame Bank de netto online bestedingen over het tweede kwartaal van 2005 in kaart gebracht. De netto online bestedingen over dit tweede kwartaal kwamen uit op 24,2 miljoen euro.
Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 18 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications, Wegener multimedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.
IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: ?Over het tweede kwartaal van 2004 bedroegen de netto online reclamebestedingen nog ? 15,6 miljoen, dus ? 8,6 miljoen meer over het tweede kwartaal van 2005 is een stijging van 55%. We kunnen dus concluderen dat de groei zich doorzet?.
Branches welke voorop liepen qua online reclame bestedingen over het eerste kwartaal van 2005 waren Media met 21%, Telecom/ICT met 21%, Financi?le Dienstverlening met 15%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 8%. Daarna volgt een grote middenmoot.
De online advertentiebestedingen naar soort zagen er over dit kwartaal als volgt uit: 46% kwam tot stand door banners & skyscrapers, 35% uit contentintegratie & sponsoring, 8% uit pop-ups, interstitials en full screen ads, e-mail 5%, overig 3% en search op 3%.
Bron:
Persbericht IAB