Deutsche Bank Research: “Neem blogs serieus!”

27 augustus 2005, 13:44

Deutsche Bank Research: Neem blogs serieus!

Volgens onderzoekers van de Deutsche Bank bieden blogs te veel kansen en bedreigingen om ze links te laten liggen.

Kansen zien ze vooral in het massa-mediale bereik van ‘de blogosphere’:

“Blogs achieve a mass-media effect through:

– the high degree of networking in the blogosphere, in which news spreads very rapidly (blog swarm), and

– pronounced search engine friendliness that ensures blogs are displayed near the top of results lists.

– Moreover, journalists from conventional media frequently use blogs as a research source.

The pronounced network effect that is generated through these mechanisms enables individuals to reach a broad public and, ideally, the traditional mass media ? a channel that so far has been reserved mainly for journalists and public figures.”

… maar dit is natuurlijk ook een immense bedreiging:

“Substantial reputational risks

The record shows that if blogs are ignored or if responses to bloggers’ statements take the wrong approach an entity’s reputation might be put at risk. The risks will grow with the increasing use of blogs. In the USA, bloggers have already triggered several real scandals. For example, CBS anchorman Dan Rather was compelled to step down by the blogging community because he ran a report based on false documents. And a maker of bicycle locks suffered a massive blow to its image when it had to recall products with a total value of USD 10m. The company did not take action until after a video on one of its locks was circulated in the blogosphere.”

De onderzoekers hebben er in elk geval een knap rapportje van gemaakt (pdf, 8 pagina’s, 224 kB).

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!