“AI-startup maakt B2B-marktonderzoek overbodig”

Evidenza maakt met AI virtuele kopieën van echte B2B-klanten. Deze "synthetische klanten" zijn volgens hen voor 95% identiek aan de echte profielen, die gebaseerd zijn op intensief B2B-onderzoek.

29 augustus 2024, 08:00 2291 x gelezen

Iedere ochtend kijk ik uit het raam of mijn baan nog bestaat. Of kan ik de gordijnen dicht laten, omdat een slimme AI-bot heeft leren merkstrateeg te spelen en sneller, slimmer en goedkoper mijn werk doet? Vandaag lijkt zo’n dag te zijn. Evidenza gebruikt AI-technologie om “synthetische klanten” te creëren.

Evidenza wil een revolutie ontketenen voor de wijze waarop B2B-bedrijven marktonderzoek doen en marketingplannen opstellen. Het bedrijf is opgericht door Jon Lombardo en Peter Weinberg, twee voormalige topmannen van LinkedIn’s B2B Institute (een denktank die onderzoek doet naar B2B-groei). Zij zagen hoeveel tijd en geld er ging zitten in het maken van B2B-klantprofielen.

“Mensen met tanden vragen om een ​​enquête in te vullen voor een tandpastamerk is een flinke kluif. Maar dat is niets vergeleken met het proberen om de CEO’s van de vijf grootste luchtvaartmaatschappijen zover te krijgen om een ​​enquête in te vullen. Dat is bijna onmogelijk.”

 95% identiek aan de echte profielen

Daarom gebruikt Evidenza AI om virtuele kopieën van echte B2B-klanten te maken. Deze “synthetische klanten” zijn volgens hen voor 95% identiek aan de echte profielen, die gebaseerd zijn op intensief B2B-onderzoek.

De startup begint met het invoeren van de gegevens van je merk, de categorie waarin je actief bent en het publiek dat je wilt bereiken. De AI creëert virtuele klanten die precies lijken op je doelgroep. Deze nep-klanten doen enthousiast mee aan al je marktonderzoek, zoals enquêtes en focusgroepen.

Met de kennis van effectiviteitsgoeroes

Daarnaast analyseert de AI je marketingplannen op effectiviteit. Bijvoorbeeld via een virtuele versie van professor Mark Ritson, die meedoet met Evidenza.

“We hebben Ritsons brein genomen en omgezet in code. Eerst hebben we hem het ultieme marketingplan laten bouwen. Daarna hebben we een softwaresysteem gebouwd dat in zijn stijl marketingplannen uitspuwt.”

Helaas zitten er hier en daar nog wel wat “fucks” in, maar daar wordt aan gewerkt. En Evidenza heeft plannen om de kennis van andere effectiviteitsgoeroes onder de motorkap te brengen.

En… het advies van echte mensen

Evidenza staat nog in de kinderschoenen, maar het bedrijf heeft al meer dan 30 grote klanten binnengehaald, waaronder EY en Mars.

Is daarmee alles verloren voor het broze brein van de mens? Wel, niet per se. Interessant: Evidenza pronkt tegelijkertijd met “de adviesraad om alle adviesraden te beëindigen”. Daarin zitten diverse bekende CMO’s, van bedrijven als GE, InBev en LinkedIn, en dus Mark Ritson. Waarom deze toevoeging van echte mensen?

“Uiteindelijk zullen er veel synthetische onderzoeksbedrijven zijn. De vraag is dan waarvoor je het synthetische panel eigenlijk gebruikt? En daar moet je echt diepgaande expertise voor hebben.”

Aha. Dus merkstrategen worden niet vervangen door AI. Ze worden vervangen door merkstrategen die AI slim weten te gebruiken.

Daarmee doe ik morgen de gordijnen toch maar weer open.

Bron: Mi3. Dit artikel verscheen eerder op Frislicht.com

 

Ingmar de Lange
Merkstrateeg bij Mountview

Ingmar de Lange is merkstrateeg en voorloper rond merkbouwen in het digitale tijdperk. Met eigenzinnige inzichten en aanstekelijke energie maakt hij merken succesvoller en sympathieker. Hij is oprichter van Mountview, het bureau voor merkstrategie. Zijn boek Sterk Digitaal Merk werd gekozen als Beste Marketingboek van 2022. Hij doceert op de bekende marketingopleidingen, zoals EURIB, Beeckestijn, NIMA, SRM, VEA, Iris Academy en Nyenrode.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!