Je bekijkt een artikel van

Sierteelt is Nederland op z’n mooist en marketing op z’n best

'Bij sierteelt hebben we te maken met een natuurproduct. Daarnaast hebben we te maken met het meest sierlijke product dat er in marketing bestaat. Wat is er mooier dan bloemen en planten?'

2 september 2024, 08:00 2894 x gelezen

Op 26 september organiseert de NIMA Community Food & Agri een jubileumeditie van het Sierteelt Marketing Event. De tiende vindt plaats in Kinepolis Leidschendam, waarmee ook direct iets van de ambitie van de bedenkers doorschemert, want daar passen heel wat sierteeltmarketeers, ondernemers en marketingdienstverleners in.

En voor marketeers die daar wél een idee bij hebben, maar zich afvragen hoeveel marketing er achter de bloemen en planten, de bollen, de boeketten, de glimlach in je voortuin schuilt: de sierteeltsector is omvangrijk. Vele duizenden mensen zijn dagelijks actief in een branche die één van de meest sierlijke producten voortbrengt. En dat verhaal moet je via marketing vertellen, zo luidt de consensus. Kennis is daarbij de succesfactor en die wordt aangereikt tijdens het Sierteelt Marketing Event. Uniek in zijn soort en relevant want in sierteelt werken ook veel ‘losse’ marketeers; professionals die als eenling of met een heel kleine afdeling verantwoordelijk zijn voor marketing. Alle reden om bij elkaar te komen en te leren, kennis uit te wisselen en insights op te doen over de hele keten, van de tuinder tot de vrolijke bos op tafel of hortensia in de border.

Lees hier alles over het programma of deelname aan het Tiende NIMA Sierteelt Marketing Event

Veel aan sierteeltmarketing is bijzonder: Los van het enorme economische belang van de sector is het ook een vaandel op ons internationaal imago als land. Het is een uitzonderlijk innovatieve sector, het ‘marketingdenken’ is er – anders dan in veel andere versbranches –ver doorgedrongen. Sierteelt heeft te maken met uitdagende regels, wetten en veranderende voorkeuren van de consument. Verduurzaming speelt er al decennia een hoofdrol. Export betreft niet alleen producten, maar ook kennis, technologie en transport gaan de grens over. NIMA Registermarketeer en voorzitter van de NIMA Foodchain & Agrimarketing Community Cock van Bommel is één van de founding fathers van het event en groot pleitbezorger van marketing in de sierteeltsector: ‘Zelf kan ik genieten van een bos grootbloemige rode rozen. Je ziet de bloemen in de vaas ontwikkelen.’

‘Als je werk je hobby is, hoef je nooit te werken’, lazen we pasgeleden nog van je in vakblad Adformatie. Nu kunnen we ons van alles voorstellen bij dit event, maar een beeeeeetje spannend wordt het wel met zo’n grote zaal… Toch?

‘Ha, ik vind het prachtig om het met een hele grote groep geïnteresseerde marketeers over ons vak te hebben. Dat is niet eng, dat is genieten. Hoe kunnen we marketing nog meer toegankelijk maken als organisatie van het Sierteelt Marketing Event?’

‘En het is echt uniek wat we doen, want marketing is ook: van een homogeen product of dienst iets heterogeens te maken en wij leggen juist de focus op het níet onderscheidende in marketing. Alle marketeers moeten beschikken over een hoeveelheid goede actuele basisinformatie. Die informatie willen graag beschikbaar stellen tijdens het Sierteelt Marketing Event. En dat doen we sinds de eerste editie.’

Er bestaan maar weinig NIMA-community events die zó lang en zo succesvol ieder jaar, of zelfs twee keer per jaar, worden neergezet. Nu zelfs een tandje erbij vanwege die tiende editie. Vanwaar die lange adem?

‘Ons event slaat vooral aan omdat de bezoekers de suggesties heel goed oppakken die deelnemers geven. Daarnaast hebben we de zogenaamde sierteeltmarketing-ambassadeurs. Dat zijn tien mensen die na iedere event deelnemen aan een door ons georganiseerde meeting. Ze geven feedback, maar komen ook met tips en suggesties voor volgende bijeenkomsten. Het Sierteelt Marketing Event is van, voor en door marketeers.’

‘We zien dat het informatie aanreikt waar de marketeer op zit te wachten. Dit, in combinatie met het netwerken, zorgt ervoor dat we twee keer per jaar volle zalen krijgen.’

De marketing van vers heeft altijd te maken met die lange lijn van de boer naar de consument – of in de sierteelt spreken we natuurlijk van ‘telers’. Is dat in sierteelt beter ontwikkeld dan in pakweg de marketing van groenten?

‘We hebben bij zowel in de AGF-sector als bij de sierteelt te maken met die keten. Als er goede communicatie in de keten is, zie je dat een product snel van producent naar consument gaat. Dat geldt zowel voor de sierteelt maar zeker ook voor de groenteteelt.’

‘Onze inzet is te zorgen voor goede communicatie en afstemming in de keten, dus van zaadje tot tomaatje of van een stekje tot de verkoopplek.’

Het programma voor die middag barst bijna uit z’n voegen. Julie hebben onder meer zes van de negen key note sprekers uit de afgelopen edities kunnen verleiden terug te keren. Krijgen de deelnemers nog wel een beetje ademruimte?

‘Jawel hoor. Op 26 september hebben een mooi vol programma, maar er zijn ook zeker een aantal momenten om je onderliggende netwerk te versterken. Na de rondleiding bijvoorbeeld, en we hebben ook een break van een half uur na de forumdiscussie. Het concept van de Sierteelt Marketing Event bestaat uit twee pijlers: De eerste is het geven van informatie en delen ervan. De tweede is het ontwikkelen van je netwerk.’

Verduurzaming speelt al lange tijd een rol in deze industrie, van productie tot vervoer, verpakking, noem maar op. Toch zie of lees je daar aan de voorkant – het point of sale – vrij weinig over. Wat is er zoal gaande?

‘Zeker in de sierteeltsector is duurzamer een heel belangrijk thema. We hebben immers met een product te maken dat in een natuurlijke omgeving wordt geteeld. Daar zijn licht, lucht, grond en water belangrijke primaire productiefactoren en die moet je goed onderhouden. Dus is een kweker heel zuinig op het milieu. En dat zéggen we niet alleen, maar doen we ook en dat wordt vastgelegd. Denk aan het gebruik van energie, meststoffen, water, gewasbeschermingsmiddelen enzomeer. Het Milieu Project Sierteelt – MPS – is het milieuregistratie-programma. Het gebruik van onder andere natuurlijke gewasbescherming neemt jaarlijks substantieel toe en de afhankelijkheid van gewasbeschermingsmiddelen neemt steeds meer af door tolerante en resistente rassen, weerbaar telen, etc.’

‘Ook op het gebied van logistiek – effectief beladen – en verpakkingen – hergebruik en afbreekbaarheid – worden meters gemaakt. Tijdens het aanstaande event gaat een van de sessielezingen over duurzaamheid en we hebben een bijeenkomst rond het thema duurzaamheid gehad. Het tiende event heeft voor een keer de focus op de vraag hoe marketing en sales nog beter kunnen samenwerken. Als daarbij vanuit de sales vragen komen over een duurzamer product, is het de sector die dat zeker oppakt.’

Jullie mikken als organisatie – begrijpelijk – op bezoekers in de sector zelf, maar lezend in het programma bekruipt je ook het idee dat élke marketingprofessional hier wat te halen heeft. Wat kunnen álle marketeers leren van sierteeltmarketing?

‘Iedere marketeer zou regelmatig over de schutting moeten kijken. Daarmee bedoel ik aan te geven dat het zeer waardevol is om regelmatig deel te nemen aan events uit andere sectoren. Van elkaar is veel te leren, dus marketeers uit andere sectoren zijn van harte welkom.’

‘Bij sierteelt hebben te maken met een natuurproduct. Daarnaast hebben we te maken met het meest sierlijke product dat er in marketing bestaat. Wat is er mooier dan bloemen en planten? Daarbij gaat het om een geefmoment, een genietmoment en in een aantal gevallen ook om een gebruiksvoorwerp. Een aantal planten heeft immers een luchtzuiverende werking.’

Producten uit de sierteelt – planten en bloemen – hebben iets magisch; er bestaan bijna geen mensen die niet graag naar bloemen kijken, een boeket geven of ontvangen. En voorkeuren veranderen ook weer over de jaren. Dus confronterende vraag: Jouw persoonlijke favoriete sierteeltproduct van dit moment. Waarmee toveren we een brede glimlach op je gezicht?

‘Zelf kan ik genieten van een bos grootbloemige rode rozen. Je ziet de bloemen in de vaas ontwikkelen. Maar ook van mooie bloeiende planten kan ik erg van genieten. En dat geldt ook voor een mooie volle plantenbak met fris ogende groene planten. Voor mij is de keuze heel lastig, want dan heb ik het nog niet eens over bomen. Ga eens kijken naar een mooie, prachtige beuk. Dan ervaar ik iedere keer sierlijk wat een feest het is om in onze sector actief te zijn.’

NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing, een beroepsvereniging voor professionals in het marketingvak. We bieden marketeers de gelegenheid elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren op verschillende niveaus: omdat ze in dezelfde specialisatie hebben, omdat ze in elkaars directe omgeving werken of omdat ze op een vergelijkbaar niveau functioneren. NIMA heeft een divers aanbod (bij-) scholing en opleiding via korte eigen marketingtrainingen en is bekend als het instituut waar je examen kunt afleggen op NIMA A-, B- of C-niveau. NIMA is aangesloten bij de European Marketing Confederation. Sluit je aan bij NIMA!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!