Google Ads komt met nieuwe functies en mogelijkheden voor AI-gestuurde campagnes

Google Ads blijft zich ontwikkelen om bedrijven te helpen hun klanten te bereiken, ongeacht waar ze zich in de klantreis bevinden. Maar er is een groeiende vraag naar meer controle en inzichten in deze technologie.

18 september 2024, 10:33 613 x gelezen

Google heeft geluisterd naar de feedback van adverteerders en heeft tijdens DMEXCO, een van Europa’s grootste vakbeurzen op het gebied van digitale marketing, nieuwe functies en verbeteringen aangekondigd om AI-campagnes nog effectiever en gebruiksvriendelijker te maken. In dit artikel delen we de belangrijkste updates.

 

– Verbeterde Search-campagnes met Gemini-modellen

Een van de belangrijkste voordelen van Google Search is de mogelijkheid om consumenten te bereiken precies op het moment dat ze zoeken naar producten of diensten. Dankzij nieuwe Gemini AI-modellen wordt deze ervaring nog krachtiger. Met behulp van generatieve AI kunnen bedrijven betere zoekcampagnes opzetten in meerdere talen, waaronder Duits, Frans en Spaans. Dit betekent dat meer bedrijven toegang krijgen tot geavanceerde technologieën die helpen bij het optimaliseren van hun zoekadvertenties. Adverteerders die gebruikmaken van AI-gestuurde zoekcampagnes hebben 63% meer kans om sterke advertenties te publiceren.

– Creatieve campagnes met generatieve AI

Het gedrag van consumenten verandert voortdurend, waardoor flexibiliteit in advertentiestrategieën essentieel is. Performance Max-campagnes, aangedreven door AI, optimaliseren het budget dynamisch over verschillende kanalen en doelgroepen. Volgens een onderzoek van TransUnion zagen adverteerders in de VS een 19% hogere Return on Ad Spend (ROAS) bij het gebruik van Performance Max in vergelijking met andere AI-gestuurde campagnes.

Demand Gen-campagnes bieden daarnaast een oplossing voor bedrijven die zich richten op klanten die nog niet actief zoeken, maar wel geïnteresseerd zijn. Deze campagnes, die gebruik maken van visuele storytelling op platforms zoals YouTube, zorgen voor boeiende en converterende content. Bedrijven die Demand Gen aan hun strategie toevoegden, zagen gemiddeld 14% meer conversies.

Daarnaast breidt Google de mogelijkheden voor AI-gestuurde beeldbewerking uit naar verschillende advertentieformaten, waaronder Search- en Display-campagnes. Ook worden deze tools beschikbaar in zes nieuwe talen, waaronder Nederlands, wat het voor adverteerders nog makkelijker maakt om op maat gemaakte campagnes te creëren.

– Creatieve controle en consistentie

AI biedt nieuwe mogelijkheden voor creativiteit, zonder deze te vervangen. Om bedrijven meer controle te geven over hun merkidentiteit, introduceert Google nieuwe functies waarmee je tot vijf referentie-afbeeldingen kunt aanleveren. AI genereert vervolgens afbeeldingen die (nog) beter passen bij de merkuitstraling.

Merkrichtlijnen worden ook toegevoegd aan Performance Max, waarmee bedrijven specifieke merkelementen zoals lettertypen en kleuren kunnen vastleggen. Dit zorgt ervoor dat advertenties consistent blijven met de visuele identiteit van het merk, ongeacht het formaat of kanaal waarin de advertentie wordt getoond.

– Verbeterde inzichten en optimalisatie

Om campagnes voortdurend te verbeteren, heeft Google nieuwe rapportagemogelijkheden geïntroduceerd. Creatieve rapportages geven nu diepgaande inzichten in wat werkt en wat niet, zodat adverteerders hun advertenties kunnen optimaliseren. De nieuwe asset coverage rapportage helpt bijvoorbeeld om slecht presterende onderdelen van een campagne te identificeren en geeft aanbevelingen om deze te verbeteren.

Daarnaast is prestatie-inzicht nu gestroomlijnd in één overzicht, zodat adverteerders gemakkelijker kunnen analyseren hoe hun campagnes presteren. Nieuwe functies zoals “target pacing” geven bedrijven inzicht in hun voortgang ten opzichte van doelen zoals CPA en ROAS, en bieden suggesties om campagnes te optimaliseren waar nodig.

– Meer controle met negatieve zoekwoorden

Een veelgevraagde functie, negatieve zoekwoorden op campagneniveau, wordt binnenkort beschikbaar (beta-lancering!) in Performance Max. Dit geeft bedrijven de mogelijkheid om meer controle te hebben over welke zoekwoorden wel en niet getoond worden in hun advertenties, wat zorgt voor een betere afstemming op de doelgroep.

Daarnaast worden nieuwe optimalisatiemogelijkheden toegevoegd aan Demand Gen-campagnes, zoals omnichannel-bieden, waarmee bedrijven zowel online als offline conversies kunnen optimaliseren.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!