Onder de loep genomen: de nieuw gelanceerde Weekplanner in de Picnic app

Een team van ontwikkelaars heeft meer dan een jaar aan de Weekplanner gewerkt: "moeilijkste aan een goede app ontwikkelen is om deze eenvoudig te houden".

23 september 2024, 09:40 2192 x gelezen

Online supermarkt Picnic (een initiatief van ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Daniel Gebler) is inmiddels alweer bijna tien jaar aan de weg aan het timmeren met hun concept dat als uitgangspunt kent ‘het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels’. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot bijna op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Deze week lanceren ze een nieuwe Weekplanner in de app. Waarmee klanten de mogelijkheid krijgen te bepalen welke gerechten er die week op tafel staan, deze automatisch kunnen bestellen en gratis laten bezorgen met de andere boodschappen.

Een team van ontwikkelaars heeft meer dan een jaar aan de Weekplanner gewerkt, waarbij voortdurend aan een groep klanten gevraagd werd welke functies ze handig vinden. Zo kunnen klanten hun eigen favoriete recepten aan de app toevoegen. Muller:

“Klanten krijgen in de app een goed overzicht van hoe de maaltijden er die week uitzien en hoe ze bereid moeten worden, het is een soort agenda. Het ondersteunt gezinnen met kiezen en koken, waardoor ze daar minder tijd aan kwijt zijn en toch een gezonde maaltijd op tafel kunnen zetten.”

Minimale verspilling

Gebruikers geven in de app dus hun voorkeuren aan, bijvoorbeeld voor hoeveel personen er wordt gekookt, of er dieetwensen zijn, of er wel of geen vlees of vis wordt gegeten, enzovoort. Zelfs de apparaten in de keuken kunnen aangegeven worden, zoals een airfryer. Ingrediënten die al in huis zijn kunnen verwijderd worden, waardoor verspilling wordt geminimaliseerd. Als op maandag bijvoorbeeld voor een recept een halve broccoli nodig is en op woensdag ook, dan stelt de app voor om slechts één stronk te kopen. Dat scheelt verspilling en bespaart kosten. In totaal kent de weekplanner 1500 verschillende recepten.

Ook in Frankrijk en Duitsland zal de weekplanner geïntroduceerd worden, maar dat vergt nog wel het een en ander aan aanpassingen in verband met andere eetculturen. Receptontwikkelaars ter plekke zullen worden ingeschakeld om aansluiting te vinden daarvoor.

Vanaf deze week zal ook de (stop-motion) commercial over de planner te zien zijn. Nice to know: deze is van de hand van dezelfde makers als de succesvolle Nederlandse stopmotion-film Knor.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!