B2B content marketing: leer (gratis) van FD Media Groep en dé LinkedIn-tovenaar

Bij CS, het Genootschap van Contentstrategen, kun je op 8 oktober inspiratie opdoen voor een creatievere (en betere) aanpak van je B2B content marketing.

27 september 2024, 08:20 2004 x gelezen

Whitepapertje publiceren, webinar organiseren, leads genereren, opvolgen en daarna converteren als een malle. Dat is zo’n beetje het standaardbeeld van B2B content marketing. Maar het kan gelukkig ook creatiever. Sterker nog, je zult wel moeten in een tijdperk waarin we overspoeld worden met ChatGPT-achtige content die als enige doel heeft om ‘prospects’ door een ‘sales funnel’ heen te loodsen. En waar vind je eigenlijk al die prospects en hoe verleid je ze om het pad richting jouw content op te gaan?

Bij CS, het Genootschap van Contentstrategen, kun je op 8 oktober inspiratie opdoen voor een creatievere (en betere) aanpak. Matthijs Rijlaarsdam van FD Mediagroep komt vertellen over hoe je beslissend Nederland kunt bereiken met branded content, die toch de magische touch heeft van journalistieke verhalen. LinkedIn-tovenaar Jan Willem Alphenaar vertelt je alle geheimen, tips, tricks en lifehacks van dit zakelijke platform als marketing tool, waarvan je er geheid een paar de dag erna al in praktijk gaat brengen.

Schrijf je nu gratis in!

Vermijd commerciële boodschappen, zorg dat mensen je verhaal überhaupt willen lezen

Matthijs Rijlaarsdam is misschien wel de meest volleerde branded contentstrateeg van Nederland. Hij begon als maker van magazines voor organisaties als KvK, Mercedes, UWV en KLM (Flying Dutchman, je kent het vast wel). Na het bureauleven stapte hij over naar de media: eerst bij de Telegraaf Media Groep en sinds ruim zes jaar bij FD Mediagroep.

Als contentstrateeg is hij het brein achter branded contentcampagnes van grote merken die via FD en BNR beslissingmakers willen bereiken. Matthijs: “Ik ben vooral bij de start betrokken, om mee te denken over de mogelijke thema’s en invalshoeken. Maar ook: in welke vorm kunnen we deze klant het beste helpen? Soms is dat met branded content, maar het kunnen ook sponsored podcasts of radioprogramma’s zijn bij BNR. We hebben podcasts en radioprogramma’s over bepaalde thema’s, zoals vastgoed, zorg en mobiliteit. Die kunnen worden gesponsord door bedrijven.”

Dat wil overigens niet zeggen dat ze ook de inhoud mee mogen bepalen: “Sponsoren hebben in principe geen invloed op het programma, dat ligt echt bij de redactie”, aldus Matthijs. “Het zou ook niet geloofwaardig zijn als een programma mogelijk wordt gemaakt door bedrijf X en dat je dan steeds ook mensen van dat bedrijf in de uitzending hebt.”

Ook bij het opstellen van advertorials is het de missie van Matthijs om klanten te overtuigen om zo veel mogelijk een journalistieke insteek te kiezen. “Onze boodschap is altijd: zorg nou eerst dat mensen je verhaal überhaupt willen lezen. Daar heb je een journalistieke insteek voor nodig. Als je met een commercieel verhaal komt, dan slaan onze lezers je artikel over. En dat is zonde.”

Tijdens de online bijeenkomst van CS, het Genootschap van Contentstrategen, laat Matthijs voorbeelden zien van succesvolle campagnes mét die journalistieke touch.

Haal veel meer uit LinkedIn

Iedereen die Jan Willem Alphenaar een keer heeft horen spreken, weet dat er weinig mensen in Nederland zijn die meer praktische kennis hebben van LinkedIn. Hoogstwaarschijnlijk kun ook jij als B2B-marketeer nog veel meer uit dit zakelijke platform halen dan je nu al doet.

Jan Willem vertelt onder meer over de geheimen van het LinkedIn-algoritme. Waarom scoort de ene organische post stukken beter dan de andere? Wat maakt dat het algoritme van LinkedIn jouw post serveert in de timeline van je volgers? Zit het in de timing, de tekst, de visuals, of de interactie in het eerste uur na publicatie? Of misschien wel in alles tegelijk?

Eén van zijn belangrijkste tips: leg LinkedIn advertising niet te snel naast je neer als. “Mensen hebben onterecht de perceptie dat adverteren op LinkedIn heel erg duur is. Dat klopt misschien wel voor sommige advertentievormen, maar als je het slim aanpakt, kun je met heel weinig budget heel veel mensen bereiken.”

Schrijf je nu in voor 8 oktober!
Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!