Hoe bedrijven en consumenten zich (toch) kunnen beschermen tegen phishing

Onderzoek benadrukt dat phishing niet alleen een reële dreiging is, maar ook legitieme communicatie van bedrijven verstoort.

1 oktober 2024, 08:43 621 x gelezen

Phishing vormt volgens de helft van de Nederlanders de grootste online bedreiging. Dit blijkt uit een recent onderzoek van SIDN, waarin phishing en online oplichting als de grootste belemmering worden gezien voor een zorgeloos online bestaan. Het onderzoek, uitgevoerd door Markteffect in het kader van Alert Online, ondervroeg meer dan duizend Nederlanders. Ruim een kwart van de respondenten gaf aan ooit slachtoffer te zijn geweest van phishing, en bij een vijfde van hen leidde dit tot financiële schade.

De respondenten konden tijdens het onderzoek maximaal drie belemmeringen selecteren. Phishingmails en andere vormen van oplichting stonden bovenaan de lijst, gevolgd door onbetrouwbare websites, identiteitsdiefstal en privacyzorgen. De top 5 ziet er als volgt uit:

  1. Phishing en online oplichting (50%)
  2. Onbetrouwbare of verdachte websites (47%)
  3. Risico op identiteitsdiefstal en -misbruik (39%)
  4. Privacyzorgen over persoonlijke gegevens (30%)
  5. Verspreiding van nepnieuws en misinformatie (30%)

Phishing is een vorm van fraude waarbij cybercriminelen proberen persoonlijke informatie, zoals wachtwoorden of bankgegevens, te verkrijgen door zich voor te doen als betrouwbare partijen, zoals banken of overheden. Het onderzoek benadrukt dat phishing niet alleen een reële dreiging is, maar ook legitieme communicatie van bedrijven verstoort. Maar liefst 45% van de ondervraagden heeft weleens een legitieme e-mail genegeerd uit angst dat het een phishingmail was, met name onder de 55-plussers (42%).

Bedrijven: Let op de vorm en inhoud van je communicatie

Volgens Roelof Meijer, algemeen directeur bij SIDN, is het begrijpelijk dat consumenten alert zijn op phishing. Maar wanneer legitieme e-mails worden gemist, gaat er iets mis. Hij roept bedrijven op hun e-mails kritisch te bekijken: “Zou een ontvanger dit als spam kunnen opvatten?”

Bedrijven kunnen een aantal beveiligingsmaatregelen treffen om phishing te voorkomen. Het gebruik van e-mailstandaarden zoals SPF, DKIM en DMARC kan het risico op phishing aanzienlijk verkleinen. Deze standaarden helpen ervoor te zorgen dat e-mails daadwerkelijk afkomstig zijn van de organisatie die als afzender wordt vermeld, en beschermen zo tegen misbruik van domeinnamen.

Tips voor consumenten om phishing te voorkomen

Consumenten moeten ook waakzaam blijven voor phishing. Er zijn een paar signalen die kunnen wijzen op een phishingpoging, zoals:

  • Druk om snel te handelen of persoonlijke gegevens te delen.
  • Vreemde of afwijkende URL’s.
  • Ongevraagde bijlagen.
  • Het ontbreken van een KvK-nummer of andere officiële gegevens.

Door alert te zijn op dergelijke signalen, kunnen consumenten de kans op een ‘phishing-slachtoffer’ te worden verkleinen.

 

 

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!