Stop met blindstaren op het einde van de funnel 

De laatste jaren hebben marketeers zich blind gestaard op het einde van de funnel, omdat het door privacyregulering lastiger is om de hele funnel te meten. De vraag is of die strategie nog rendeert. Online marketingbudgetten blijken namelijk meer nieuwe klanten op te leveren.

9 oktober 2024, 09:48 379 x gelezen

Online marketingcampagnes blijken bijna twee keer zoveel nieuwe klanten op te leveren, dan dat ze bestaande klanten activeren. Dat blijkt uit onderzoek van Billy Grace, dat duizenden online advertentiecampagnes analyseerde. Het platform noemt de uitkomst opmerkelijk, omdat verwacht mag worden dat bestaande klanten vaker converteren na het zien van advertenties.

Online advertentiebudgetten leveren dubbel zoveel nieuwe klanten

Door het analyseren van de data van gebruikers van het platform werd ontdekt dat digitale advertentiecampagnes zo’n 170% meer nieuwe klanten opleveren dan dat ze bestaande klanten activeren. Oftewel: online advertentiebudgetten leveren bijna twee keer zoveel nieuwe klanten op dan dat er bestaande klanten opnieuw in actie komen.

Het verschil tussen bestaande en nieuwe klanten is het grootst bij Pinterest – en neemt ook flink toe. In het eerste kwartaal leverden Pinterest-advertentiebudgetten 290% meer nieuwe klanten op dan bestaande, in het afgelopen kwartaal was dat zelfs 360%. Ook advertenties bij zoekmachines (Google en Bing) leveren meer nieuwe klanten op dan dat ze bestaande in actie brengen. In Q1 leverden advertenties bij zoekmachines nog 160% meer nieuwe klanten op, in Q2 was dat zo’n 200%.

Opmerkelijke uitkomsten

De uitkomsten zijn eigenlijk best opmerkelijk. Het feit dat er door het onderzoek werd ontdekt dat online campagnes meer nieuwe klanten opleveren dan bestaande klanten activeren is interessant. Want het zou logischer zijn dat een consument converteert als hij of zij het merk in kwestie al kent. Toch blijkt de marketing-euro meer klanten op te leveren die nog niet bij een bedrijf hebben besteld.

Hoe spelen marketeers dan in op het inzicht dat advertenties op Google, Bing en Pinterest meer renderen bij nieuwe klanten? Want de laatste jaren hebben marketeers zich blind gestaard op het einde van de funnel, omdat het door privacyregulering lastiger is om de hele funnel te meten. De vraag is of die strategie nog rendeert. Online marketingbudgetten blijken dus meer nieuwe klanten te kunnen opleveren, dus zouden daar de online advertentiebestedingen op moeten worden aangepast. Marketeers zouden daarbij meer belang moeten hechten aan branding, awareness en andere inspanningen die renderen aan het begin van de funnel.

AI verandert werk marketeer

Ook zouden bestaande klanten op een andere manier moeten benaderd worden dan nieuwe klanten. Wanneer je al eens een mail gestuurd hebt naar een klant – bijvoorbeeld met het bericht dat zijn bestelling binnenkort wordt geleverd. Waarom zou je dat mailcontact niet gebruiken om de klant opnieuw te activeren? Investeren dus in nog meer goede content, met als resultaat dat klanten geïnspireerd raken.

Daarbij maakt AI het werk van marketeers interessanter dan ooit. Het leert marketeers hoe ze hun doelgroep kunnen bereiken. Daardoor houden ze tijd over om hun inlevingsvermogen, verstand van de business en creativiteit aan te wenden om deze klanten te bereiken met content die opvalt. AI maakt marketeers dus niet overbodig, het zorgt ervoor dat hun werk uitdagender, interessanter en effectiever wordt.

Mitch Voskuilen
Co-Founder & CEO bij Billy Grace

Oprichter van AI Marketingoptimalisatie Software Billy Grace. Na ruim 10 jaar ervaring in online marketing is het tijd voor de marketeer van de toekomst: de marketeer die kennis, ervaring en AI in de juiste formule weet toe te passen en digital marketing op een innovatieve manier benaderd.

Categorie
Tags

Plaats reactie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!