Is het verantwoord dat marketing wordt ingezet als dit ten koste gaat van onze gezondheid?
Waarom voelen zoveel vrouwen de behoefte om hun uiterlijk aan te passen met behulp van botox, fillers of plastische chirurgie? Wie stelt deze schoonheidsnormen vast, en wat maakt dat we ons vaak gedwongen voelen om hieraan te voldoen? Marketing speelt een belangrijke rol in het versterken van deze schoonheidsidealen.
Reclames, influencers en sociale media bombarderen ons met beelden van perfectie, waardoor we geloven dat uiterlijke veranderingen essentieel zijn voor geluk en succes. Wat vaak niet wordt benadrukt, zijn de gezondheidsrisico’s die deze behandelingen met zich mee kunnen brengen.
Inspelen op onzekerheden
Marketing voedt soms onze onzekerheden door te suggereren dat we zonder bepaalde producten of behandelingen niet goed genoeg zijn. Reclames geven ons de indruk dat we “er jonger uit kunnen zien” met een crème, injectie of ingreep. Dit kan de boodschap uitdragen dat ouder worden of gewoon jezelf zijn niet genoeg is, wat ons onder druk zet om te blijven streven naar een onhaalbare standaard van schoonheid.
Maar is het werkelijk nodig om onszelf aan te passen aan idealen die we niet zelf hebben gekozen? Deze constante druk kan leiden tot gevoelens van onvrede en zelfs fysieke schade door complicaties van ingrepen.
Gezondheid of commercie?
Het is belangrijk om ons af te vragen: is het verantwoord dat marketing wordt ingezet als dit ten koste gaat van onze gezondheid? Cosmetische ingrepen worden vaak gepresenteerd als eenvoudige oplossingen, terwijl de risico’s complexer kunnen zijn. De mogelijke gevolgen zoals littekens, infecties of emotionele problemen worden zelden besproken. Het is van belang dat bedrijven transparant zijn over deze risico’s en geen onrealistische verwachtingen scheppen. Vaak lijken commerciële belangen zwaarder te wegen dan ethische overwegingen met vrouwen als voornaamste doelgroep.
Nu ik dit artikel schrijf en ondertussen een touch-up voor mijn frons inplan, realiseer ik me dat ik me afvraag: maak ik deze keuze uit vrije wil, of ben ik onderhevig aan de druk om te voldoen aan de heersende schoonheidsnormen?
ja.., dat is verantwoord. Wat legaal verkocht mag worden, mag legaal gepromoot worden. Laten we marketeers nou niet de schuld aanpraten van wat elk mens drijft: Greed en Fear. Als Nestlé stopt met zout, zoet en vet is het binnen de kortste keren failliet. Als Ford auto’s maakt die max keurig 120 km/u rijden, idem zo. De meest vervuilende industrie na energie is kleding. Moeten al die marketeers zich dan maar omscholen tot zorgverleners? Marketing is het vermarkten van producten en diensten. Het afstemmen van het aanbod op de vraag. Het begint bij de vraag van de consument. En die wil er graag mooi uitzien omdat anderen hem of haar daarvoor belonen. Zo zijn wij mensen (en miljoenen diersoorten met ons) gemaakt.., verworden misschien.