Forse groei in online kopers eerste helft 2005

8 september 2005, 07:19

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters blijft substantieel verder doorgroeien; in de eerste 6 maanden van 2005 zijn de online consumentenbestedingen gestegen naar een totale omzet van ? 1,065 miljard.

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de omzet met 37% gegroeid. Dit blijkt uit de ?Thuiswinkel Markt Monitor 2005-1?, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de 225 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumenten-onderzoek (n=2000). Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

Opvallend is de forse aanwas van nieuwe online kopers in de thuiswinkelmarkt. In de eerste zes maanden bedroeg het percentage nieuwkomers 18%, in absolute aantallen hebben 800.000 mensen het afgelopen halfjaar voor het eerst via Internet iets gekocht. Het totaal aantal online kopers in de eerste helft van 2005 komt op 4,4 miljoen, een stijging van 29% ten opzichte van een jaar geleden. Door de groei in nieuwkomers is in het afgelopen halfjaar het gemiddeld bestede bedrag per online koper afgenomen, van ? 258,- naar ? 243,-.

Volgens Frank Sibbel, manager E-media Blauw Research is deze groei in firsttimers positief voor de markt. ?Weliswaar zijn nieuwkomers wat voorzichtiger met het doen van grote online aankopen, maar positieve ervaringen en de toenemende rol van Internet als ori?ntatiekanaal geven nieuwe online kopers vertrouwen in het fenomeen online shopping en brengen spending power naar het net. Opvallend hierbij is de positieve invloed van Nederlandse online veilingsites zoals Marktplaats.nl en Speurders.nl. Door het laagdrempelige karakter van deze sites doen veel Internetters voor het eerst ervaring op met kijken en kopen via Internet, om daarna vanuit die ervaring ook makkelijker bij andere webwinkels online te gaan bestellen?.

Nieuwkomers blijken relatief vaker vrouwen te zijn, die voor het eerst Internet ontdekken als kanaal om producten te zoeken, te vergelijken en uiteindelijk ook te kopen. Veelal blijken deze firsttimers aankopen te doen in het reissegment, het entertainment segment (boeken, DVD) of bij een online postorderaar (kleding). Daarnaast draagt ook de sterke stijging van breedbandverbindingen in Nederland bij aan de groei van de online shoppingmarkt. Consumenten zijn langer en makkelijker online en vinden daardoor beter hun weg naar de virtuele schappen van de webwinkels.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ?De enorme aanwas van Nederlanders die voor het eerst via Internet een aankoop doen bij een webwinkel, zijn het bewijs van het sterk toegenomen consumentenvertrouwen. Kijken, kiezen ?n kopen op Internet wordt langzaam maar zeker de gewoonste zaak van de wereld.?

?Ook de professionalisering van de branche houdt hiermee gelijke tred. Thuiswinkel.org is de snelst groeiende branchevereniging van Nederland met gemiddeld ??n nieuw lid per week. Nog voor het eerste lustrumjaar, 2006, wordt het 250e lid van de jonge branchevereniging verwacht. Alle leden van Thuiswinkel.org voeren het consumenten keurmerk Thuiswinkel Waarborg, wat consumenten extra rechten geeft bij het doen van aankopen op Internet en op deze wijze haar bijdrage levert aan het verder versterken van het consumentenvertrouwen?.

Thuiswinkel Markt Monitor 2005

Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro?s per jaar

1998: ? 41,-

1999: ? 147,-

2000: ? 312,-

2001: ? 527,-

2002: ? 937,-

2003: ? 1.237,-

2004: ? 1.678,-

2005 1e half jaar: ? 1.065,-

Bron: Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2005-1

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!