Driekwart Nederlanders vindt dat feestdagen te veel de nadruk leggen op kopen van producten
De ervaringseconomie, waar al zoveel over is geschreven, maakt duidelijk zijn opmars; eén op drie Nederlanders krijgt liever een ervaring dan product cadeau. Dat betekent een mogelijk verdienmodel voor bedrijven.
Onze feestdagen leggen te veel de nadruk op het kopen van producten. Dat vindt 74 procent van de Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek dat wij met Norstat hebben uitgevoerd onder een representatieve groep van 1000 Nederlanders. Als we kijken naar cadeaus zien we dat de meeste mensen liever een ervaring cadeau krijgen dan een product. Moet er toch een product op de wensenlijst? Dan hebben steeds meer mensen liever een vintage of tweedehands cadeau.
Zorgen over duurzaamheid
Omdat we benieuwd zijn naar de trends die er in de maatschappij leven – en hoe marketeers daarop kunnen inspelen – leggen we regelmatig consumenten stellingen voor over hun aankoopgedrag. Wat blijkt? De consument maakt zich steeds vaker zorgen over duurzaamheid, ook tijdens de feestdagen.
40 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen hoe weinig duurzaam het is dat we elkaar in december zoveel prullaria cadeau doen. Vrouwen maken zich daar net ietsje vaker (45%) zorgen over dan mannen (35%). Opvallend is dat maar 33% van de jongeren (18 tot 30 jaar) zich zorgen maakt hoe weinig duurzaam het is dat we elkaar in december zoveel prullaria cadeau doen, bij ouderen (65+) is dat bijna 50%.
Feestdagen zonder geschenken
Jongeren lijken meer waarde te hechten aan cadeaus dan ouderen. Zo’n 40% van de ouderen geeft aan dat de feestdagen leuker zouden zijn zonder geschenken, bij jongeren is dat maar 10%. Maar 14% van de jongeren vindt het een goed idee als we elkaar met de feestdagen geen cadeaus meer geven, maar een donatie doen aan een goed doel, bij 60-plussers is dat 21%.
Een op de zes consumenten krijgt voor sinterklaas of kerst liever een vintage of tweedehands product dan een nieuw product. Dat blijkt vaker het geval bij theoretisch opgeleiden (21%) dan bij praktisch opgeleide Nederlanders (13%). Sterker nog: 25% van de theoretisch opgeleide vrouwen heeft prefereert een vintage of tweedehands cadeau. Goed nieuws voor Vinted en soortgelijke platformen, die al jaren een flinke groei doormaken.
Inzichten voor marketeers
Een kwart van de Nederlanders vindt dat de feestdagen leuker zouden zijn zonder geschenken. Meer dan een op de drie Nederlanders krijgt voor sinterklaas of kerst liever een ervaring (een uitje of concertticket) dan een product. Die vlieger gaat vooral op voor theoretisch opgeleiden: 40% van hen prefereert een uitje, bij middelbaar opgeleiden is dat 33% en bij praktisch opgeleiden is dat 25%.
Met andere woorden: de ervaringseconomie, waar al zoveel over is geschreven, maakt duidelijk zijn opmars. Dat betekent een mogelijk verdienmodel voor bedrijven. Waarom zou je alleen kaas verkopen, als je ook rondleidingen kan aanbieden door de kaasfabriek? Een jeneverstokerij biedt proeverijen aan, een museum tekenlessen, een tuinwinkel tuinier-workshops, etc.
Ook opvallend: ouderen hechten minder waarde aan geschenken dan jongeren, ze hechten vaak meer waarde aan duurzaamheid dan jongeren en vinden vaker een donatie aan een goed doel een goede vervanging voor een fysiek cadeau. Dat betekent dat er een kans ligt voor marketeers van goede doelen. Aan hen de uitdaging om de kerstdagen ook een feestje te laten zijn voor organisaties met een ANBI-status.