Strijd om basisverzekering barst los

16 september 2005, 06:19

Met de komst van de nieuwe zorgverzekering barst de strijd los tussen de verzekeraars. Omdat geen van de verzekeraars al een aanbod klaar heeft voor de consumenten en dus ook niet weten wat de concurrenten doen beginnen er steeds meer zenuwachtige geluiden te komen. Asknow springt daar handig op in door een self-service product te lanceren voor zorgverzekeraars. OZ is de eerste die dit afneemt. Veel verzekeraars zijn druk bezig met het vergroten van de capaciteit van de call-centers waarbij niemand weet hoe de klanten gaan reageren op deze enorme operatie

Het is opvallend hoe de verzekeraars nu (nog) inzetten op het geven van voorlichting zonder hun eigen producten te willen verkopen. Agis heeft zelfs de domeinnaam basisverzekering.nl ingezet, maar daar kan ik nergens opgeven dat ik naar Agis wil overstappen. De weblog op deze site is een leuk idee maar stelt op dit moment nog weinig voor.

Ludo Raedts
Founding Partner bij RIFF

Categorie
Tags

9 Reacties

    Nick-E

    1200 euris per jaar… dat blijft gewoon keihard zuigen!


    16 september 2005 om 06:53
    Raedts

    Het vervelende voor veel verzekeraars is dat vaak pas laat in het jaar wordt besloten wat er gaat veranderen, en dat compagnes op productinhoud of prijs vaak pas heel laat gelanceerd kunnen worden.

    Uit eigen ervaring weet ik dat de najaarscampagnes totaal zinloze campagnes zijn waarin klanten worden rondgepompt tussen verzekeraars en er weinig tot geen verschuivingen van marktaandeel plaats vinden.

    Het zijn de collectieve verzekeringen die daar het meest op van invloed zijn, en niet de consumenten.


    16 september 2005 om 07:07
    Bas

    En dan bedenk je het volgende. Ik verander per 1 oktober van baan, met een aardige salarisverhoding, dus ik moet nog net even overstappen van ziekenfonds naar particulier. Jawel… nog 3 maandjes, en na 1 maand kan ik weer gaan shoppen voor de basisverzekering…

    Dan mail je VGZ met een eenvoudige vraag, daarop krijg je uiteraard geen antwoord. Je herhaald je vraag en krijgt wederom antwoord op een andere (niet gestelde) vraag. Ook doet deze persoon het aanbod je een offerte uit te brengen, je mailt dus terug: doe maar. Nooit iets gezien.

    Dus uiteindelijk is het bellen geblazen, want het internet werkt voor deze mensen niet. Eindelijk wel antwoord op mijn eenvoudige vraag (moet ik nog overstappen, ja dus), en als het goed is komt er nu een offerte.

    Conclusie: helder communiceren en beter personeel in dienst nemen die daadwerkelijk vragen beantwoorden zou ze al veel tijd schelen. En dan moet je weten dat mij uit betrouwbare bron is toegekomen dat deze specifieke zorgverzekeraar jaarlijks enkele TONNEN besteed aan cursussen voor hun servicemedewerkers: hoe ga ik om met e-mail.

    Overigens Marco is het probleem met deze verzekering dat eigenlijk nog steeds niemand precies weet wat er gaat gebeuren, informatie vanuit de overheid is te traag, onduidelijk, etc. Dus men moet wachten en wachten. Agis werkt wel het hele jaar door aan naambekendheid, ik ben benieuwd of dit terug te zien zal zijn in hun resultaten. De rest… tja, wisselen van verzekering doet men niet zo heel veel in Nederland, zeker niet bij ziektekosten. Het eerste wat een verzekeraar dan roept is: u moet herkeurd worden. (kreeg ik ook te horen, ik zeg: nee, want dat mag wettelijk niet, zij navragen, oh, u heeft gelijk). Maar dat roepen schrikt al veel mensen af en dus wisselt men toch niet.


    16 september 2005 om 07:09
    media

    Bas, Ludo: juist omdat het vaak pas (te) laat is om nog een goede massa mediale campagne neer te zetten in het najaar is het verstandig om je gedurende het hele jaar te richten op naamsbekendheid (waarbij niet de producten centraal staan maar de kernwaarden van de verzekeraar) om vervolgens in het najaar via snellere en directere middelen te richten op voorkeurspositie en direct response. Pas dan communiceer je over de inhoud van je producten en vergelijk je deze met alternatieven.


    16 september 2005 om 07:19
    Johan

    zonde van ONS geld


    16 september 2005 om 07:41
    Bas

    Marco,

    Ik ben het met je eens dat de huidige strategie weinig succesvol is / zal zijn. Immers, men is laat, vaak rijkelijk laat cq. te laat. Dit komt veelal doordat de interne organisatie laat is.

    Maar ik betwijfel ten zeerste in hoeverre een hele jaar door campagne wel succesvol is. Naambekendheid in de verzekeringsbranche is noodzakelijk (vertrouwen), maar geen koop argument volgens mij. En in de ziektekosten verzekeraars is het veel minder noodzakelijk, aangezien daar maar weinig grote namen zijn en velen altijd een regionale positie gehad hebben, niemand die regionale partijen allemaal kende, en er dus toch wel vertrouwen in heeft.

    Zelf zou ik me meer richten op retentie marketing, het behouden van de klanten en het servicen van bestaande klanten. En daarnaast mogelijk op het intermediaire kanaal. Eventueel wat guerilla marketing, het regelen van vergelijkingswebsites, etc.

    Ben het met je eens dat het huidige systeem weinig ROI geeft, maar ik betwijfel of veel naambekendheid dat wel zal doen.


    16 september 2005 om 08:44
    Bas

    @janm, ik vrees dat het ook zo zal gaan zijn. Dus of je daar iets mee/tegen kan doen…


    16 september 2005 om 09:47
    Hanzel

    Hoeveel financials hebben goede internet marketeers in dienst? Mijn gevoel zegt weinig. Denk alleen [nog maar eens] aan de penalties die Google onlangs uitreikte. Iedereen lag te pitten. Verzekeraars zitten sowieso in ivoren torens. [Internet]Marktkennis wordt vaak ingekocht.


    17 september 2005 om 05:19
    fransiscus

    Bas , VGZ is voor zijn klanten heel moeilijk te bereiken.

    Op vragen wordt veel te laat gereageerd.

    Ik heb vorig jaar een paar vragen gesteld in december en pas antwoord gekregen in maart.

    Ja toen kon ik niet meer overstappen.

    Ik denk dat ze daar meer bezig zijn met Becel en reisjes naar Lourdes dan met hun klanten.

    Dat zou ze nu wel eens duur komen te staan.


    16 november 2005 om 00:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!