Onderzoek UvA naar de kwetsbaarheid van online dataverzameling draait om bewustwording
‘Veel mensen weten dat bedrijven je advertenties laten zien op basis van je geslacht, leeftijd of woonplaats, maar niet iedereen heeft door dat bedrijven ook inspelen op gevoelens van onzekerheid of zelfs slapeloosheid.’
‘Bij gebruikers met een bijna lege batterij, voerde Uber de prijzen voor hun taxi’s flink op, zodat mensen onder tijdsdruk een dure taxi zouden boeken’, was een van de observaties van communicatiewetenschapper Joanna Strycharz tijdens een onderzoek naar de kwetsbaarheid van online dataverzameling voor de UvA.
Natuurlijk weten we dat marketeers onze gegevens verzamelen, maar we beseffen niet hoe gevoelig dit ons maakt voor deze verkooptechnieken, aldus Strycharz, die hier al jaren onderzoek naar doet: ‘Veel mensen weten dat bedrijven je advertenties laten zien op basis van je geslacht, leeftijd of woonplaats, maar niet iedereen heeft door dat bedrijven ook inspelen op gevoelens van onzekerheid of zelfs slapeloosheid.’
‘Online ervaringen zijn voor iedereen anders’
Ook Thuisbezorgd adverteert intensiever als het regent. Logisch eigenlijk en vrij onschuldig, maar het voorbeeld uit het intro is minder fraai. ‘Gelukkig is Uber hier inmiddels weer mee gestopt’, aldus Strycharz.
Het is lastig te zeggen hoe erg het is dat bedrijven veel van ons weten, zegt Strycharz: ‘Online ervaringen zijn voor iedereen anders. Het is voor mensen natuurlijk ook gewoon fijn om advertenties te zien die goed bij ze passen, maar soms maken bedrijven wel duidelijk misbruik van kwetsbaarheid.’
Empowerment
Volgens Strycharz zijn er twee ‘routes’ om te zorgen dat mensen online minder kwetsbaar worden: ‘Wetten zoals de AVG zorgen voor bescherming, maar mijn onderzoek richt zich meer op “empowerment”: kunnen we mensen ervan bewust maken van hoe bedrijven hen online gericht benaderen met reclame. Dit doen we door het combineren van datadonatie en informatie over de persoonlijkheid van deelnemers op basis van interviews en vragenlijsten. Door deel te nemen aan het onderzoek, leren mensen hoe ze zelf gericht benaderd worden door bedrijven. Ik hoop het onderzoek uiteindelijk te kunnen automatiseren. Zo kunnen we nog meer mensen mee laten doen en daarmee bewuster maken.’
Drie tips van Strycharz om minder kwetsbaar te zijn
- Zet gepersonaliseerde reclame uit op je telefoon.
- Gebruik een privacy-vriendelijke browser zoals Brave of de zoekmachine DuckDuckGo.
- Installeer de AdNauseam-plugin. Deze klikt, zonder dat jij daar iets van merkt, automatisch op willekeurige advertenties, zodat je online gebruikersprofiel onbruikbaar wordt voor bedrijven.
Dit is een ingekorte versie van een interview met Dr. Joanna Strycharz van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, op uva.nl. Lees hier het hele artikel ‘Regendruppels op straat, Thuisbezorgd-reclames op je scherm’.
Plaats reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.