Rijk worden met blogs?
Henk Blanken verwijst naar een interessant artikel van Adam Penenberg in Wired waarin wordt ingegaan op de vraag of je rijk kunt worden van blogs. Uiteraard verwijzingen naar Nick Denton’s Gawker Media en Jason Calacanis’ Weblogs, Inc.
Blanken stelt vervolgens het volgende:
In Nederland schiet het nog niet al te hard op met blog-uitgevers. We hebben www.blogo.nl en www.blog.nl De eerste komt binnenkort met een blog over fietsen, de tweede heeft wielrennen al. Maar wat ze missen, is dat hele omlijstende spel dat van een blog een superblog maakt: uitstekende content, een geestige schrijver, contacten met oude media en betere ideeen dan ze nu hebben.
Ik ken de mensen achter beide iniatieven, weet dat ze daar ook met enthousiasme aan werken maar ook ik moet eerlijk bekennen dat bij mij de vonk nog niet is overgeslagen voor een van de weblogs uit deze netwerken. Heb ook het idee dat het teveel als uitgeverij wordt benaderd (met een redactiestatuut) terwijl juist de persoonlijke en sociale aspecten dat een weblog onderscheid van traditionele media ontbreekt.
De vonk hoeft ook niet over te slaan om een boterham te kunnen verdienen. Ik denk dat je met een initiatief als blogo en blog een prima maandsalaris bij elkaar moet kunnen schrapen. Alleen is het de vraag of dat met de huidige onderwerpen en doelgroepen.
De eerste bloggers die er (flink) centjes mee verdienen zijn er toch als? Nog niet in de webloguitgevers hoek misschien. Maar volgens mij boeren de heren achter Geenstijl en Retecool de laatste tijd vrij aardig. Ook Marketingfacts is toch voor een deel overgenomen als ik het goed gelezen heb? (lees vaak te vluchtig).
@De Mol: wie kunnen er een prima maandsalris bij elkaar schrapen? de bloggers of de initiatiefnemers erachter?
Voorlopig moet er bij ons, als we het alleen van de weblogs (wij noemen ze online magazines omdat het woord weblog bij veel consumenten een bijsmaakje heeft) zouden moeten hebben, nog geld bij. Maar geduld is een schone zaak, en het zijn er nog maar 2 (binnenkort 4)
Niels, De inititatiefnemers. De bloggers als ze de initiatiefnemer zijn.
Voor zover ik weet wordt er niet echt veel geld verdient, ook niet door de groten zoals Geenstijl. Geen mega bedragen zeg maar. Of je er ooit rijk van kan worden? Natuurlijk. Het moment dat een bepaald medium hét medium of één van de mediums is in zijn genre, kan je er geld mee verdienen.
Kijk, Marektingfacts is groot, heeft behoorlijk wat bezoekers en staat zeer goed bekend bij veel mensen in de online wereld. Maar toen ik op een hogeschool, opleiding marketing, de naam marketingfacts liet vallen wist niemand waar ik het over had. Het moment dat dat veranderd, dat marketingfacts één van dé bronnen van informatie wordt voor de massa (lees: massa van marketeers), kan je er middels advertising, sponsorships, brand extentions best een goede boterham mee gaan verdienen.
Bij HRlog.nl (weblog waar ik mede achter zit) hebben we onze eerste advertising deal aangeboden gekregen, terwijl we nog maar beperkt bezoekers hebben. Waarom? Omdat online er nauwelijks een plek is waar HR managers veel komen, en de plekken die er zijn, zijn in handen van grote uitgevers (VNU is met PWnet de belangrijkste) die dito bedragen vragen.
Minimaal 85% van de marketeers kent Marketingfacts niet zoals we eerder hebben opgemerkt. Van de overige 15% schat ik dat de helft wel op deze site is geweest, maar geen idee heeft hoe of wat. Gaan we het komende jaar hard aan werken om dit te veranderen. Ben benieuwd waar we volgend jaar om deze tijd staan…
Ik verdien overigens mijn geld niet direct met de weblog zelf (op wat advertentie-inkomsten na). Wel indirect doordat de weblog mijn PR-kanaal is. Zonder dat ik er een saleskanaal van maak (ik schrijf nauwelijks over mijn eigen projecten), zie je dat het me wekelijks nieuwe contacten oplevert die in voorkomende gevallen leiden tot nieuwe projecten.
Als je de advertentiemogelijkheden op Marketingfacts verder zou uitbouwen is het overigens prima mogelijk om daar van te leven. Ik heb er vooralsnog voor gekozen om dit te beperken tot 160×160 buttons die passen bij de content.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!