Hoe selecteer ik het belangrijkste nieuws?

24 september 2005, 14:54

Met wereldwijd tussen de 50 en 100 miljoen weblogs is de internet-gebruiker nauwelijks meer in staat om zelf een selectie van de berichten te maken. Het is te veel, bevat erg veel overlap en is vaak niet of nauwelijks relevant. Maar hoe selecteer je nu het meest belangrijke nieuws?

Om de gebruiker tegemoet te komen heeft Technorati Popular, Icerocket Hot Topics (bovenaan de lijst van zoekresultaten), Bloogz Popularity Index en Bloglines Toplinks (om maar een paar voorbeelden te noemen). Ook in Nederland bieden Volkskrantblog en Feedo een overzicht van de meest gelezen of gewaardeerde berichten.

Al deze services hebben hetzelfde doel: laten zien wat er op dit moment het belangrijkste nieuws is in de blogosfeer. Het filteren van het nieuws uit het enorme aanbod aan ‘nieuwsberichten’ is op dit moment een van de grootste uitdagingen van nieuwsportals en – aggregators.

En als Robert Scoble het “the place to come every day” en Richard MacManus het “a brilliant new blog news service” noemen, dan kan het haast niet anders dat we Tech.Memeorandum in de gaten moeten houden. Tech.Memeorandum maakt gebruik van een algoritme waarbij het nieuws wordt geselecteerd door een beperkt aantal invloedrijke weblogs.

Via: Joshua Porter

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    PA

    Heb Scoble een aantal keer mogen spreken. Hij vertelde dat hij meer dan 3.000 feeds in zijn reader heeft zitten die hij adrandom leest. Nu toch benieuwd hoeveel vaste feeds hij dagelijks leest?!


    25 september 2005 om 07:50
    media

    Ik zit op dit moment ook ruim boven de 2.000 feeds. De meeste daarvan scan ik dagelijks (en ik heb een paar filters draaien; watches genoemd in FeedDemon). Er zijn geen weblogs die ik altijd en helemaal lees (behalve Marketingfacts dan 😉


    25 september 2005 om 16:46
    marc

    Marco. Je zou concluderen uit jou eerste regel en headline dat de internet-gebruiker zijn nieuws alleen uit weblogs haalt. Natuurlijk weet je wel beter.

    Ik kan me nog herinneren van een jaar of vijf geleden dat uit onderzoek kwam dat de meeste internet-gebruikers bij minder dan 10 websites regelmatig terugkwamen. Terwijl daarvoor het aantal bezochte websites behoorlijk hoger lag. Resultaat was toen de toename van portals. Eén plek waar je het merendeel van je interesses terug vond.

    Volgens mij, ook al kan ik dat niet hard maken met cijfers, gebeurt dat nu nog steeds ondanks de verschuiving naar rss en weblogs.

    Eerst had je jouw favoriete portal nu jouw favoriete community.

    En je hebt natuurlijk het verschil tussen de internet-gebruiker zoals jij of de gemiddelde internetgebruiker.

    Als ik naar de gemiddelde internet-gebruiker om me heen kijk, zowel beroepsmatig als privé, dan heeft die een klein rijtje sites waar die regelmatig terugkomt. En naast dat kleine rijtje een aantal sites over een onderwerp waar diegene op dat tijdelijke moment mee bezig is.

    Ik zat net te kijken hoe het voor mij is. Ik kwam wat betreft werk op een stuk vijf nieuwssites en vijf weblogs. Privé nog een stuk of tien. Dus een stuk of twintig waar ik een aantal keer per week kom. En heb niet het idee dat ik iets mis.

    En natuurlijk ben ik blij met marketingfacts want daar wordt al een selectie gemaakt uit vele nieuwsbronnen.

    Datzelfde geldt voor, naast mijn ‘eigen’ sites, creativefacts, dutchcowboys, sargasso, planet multimedia, coolio babes :-), mountainbike.nl en de regionale krant.


    25 september 2005 om 17:32
    media

    Marc, je hebt natuurlijk helemaal gelijk vwb mijn headline en mijn openingszin. Eerlijk gezegd had ik daar in eerste instantie ook de combinatie van weblogs en nieuwssites staan. Waarom ik dat nu weer weg gehaald heb!?

    Ook vwb het tweede deel heb je gelijk. Niet alle internetgebruikers zijn gelijk maar als ik de theorie van de prosumer mag geloven dan hebben we het nog wel over 20-30% die actief bezig is met nieuws zoeken en scannen op zijn interessegebied(en). Deze groep wordt op dit moment gek van het nieuwsaanbod (via weblog en nieuwssites) en heeft behoefte aan systemen om hem daarbij te helpen.

    Coolio babes staat overigens ook in mijn lijstje van blogs 😉


    25 september 2005 om 17:43
    marc

    Is dat echt zo’n hoog aantal? Ik kan het bijna niet geloven.

    Ik altijd maar denken dat het merendeel wil consumeren.

    Als je dit wat breder bekijkt zou je dit door kunnen trekken naar ontwikkelingen als tv on demand. Daar gaan we wellicht hetzelfde krijgen. Een overload wat vraagt om tools die je helpen een keuze te maken.


    25 september 2005 om 18:00
    venturo

    Marc. Tv on-demand is niet te vergelijken met de door Marco aangehaalde internet nieuws ‘problematiek’. Die overload aan tv content is er immers nu ook al en de epg lost steeds meer in combinatie met de pvr dit probleem op voor de kijker. Epg’s worden ppg’s op basis van profielen. Ik begrijp aleen termen als een ‘gemiddelde internetgebruiker’ niet. Die bestaat namelijk helemaal niet. Dat is tevens de oorzaak van het probleem met RSS. Filters helpen wellicht maar het (al dan niet automatisch) aanmaken van profielen zou echt wenselijk zijn. Een intelligent zelfdenkend zoekmachinetje.


    25 september 2005 om 18:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!