Don’t think pink, think more!
Denk ik dat vrouwen zich anders gedragen op internet? Misschien wel. Letten vrouwen op andere dingen als ze on-line zijn? Ja, dat zeker!
Tijdens het seminar Vrouw & Internet, wordt veel duidelijk. Er surfen dagelijks meer vrouwen op het internet dan misschien verwacht wordt, namelijk even vaak als mannen. Ze zoeken meestal productinformatie, informatie over gezondheid of informatie over reizen in het kader van windowshoppen (zie ook: rapport Digitale Dames).
Ook zitten vrouwen achter de meeste aankopen. Deze zijn vaak niet alleen voor zichzelf maar voor alle anderen in haar naaste omgeving. Vrouwen zijn meer geneigd om samples aan te vragen en acties door te sturen. Een belangrijke doelgroep dus voor elke campagne. Een goede reden om deze doelgroep niet als roze wolk te beschouwen maar serieus te nemen.
De eerste spreker, Lisa Johnson, had een aantal belangrijke lessen voor de marketeer en eigenlijk ook de producenten van producten. Zij nam het begrip vrouw en internet breder en vertelde vooral over vrouwenmarketing. Daarbij is het handig om te weten dat marketing gericht op vrouwen niet per se betekent dat je de mannen verliest. Het kan er zelfs voor zorgen dat je juist de wensen van de mannen overcompenseert. In het stukje van Frankwatching geeft hij het bijvoorbeeld over de “longer list” die vrouwen hebben. Dit houdt in dat mannen en vrouwen wanneer zij een product gaan kopen in principe dezelfde wensen hebben. Bijvoorbeeld bij het kopen van een computer gaat het in eerste instantie om de technische capaciteiten. De vrouw zal naast deze capaciteiten op andere dingen dingen letten, zoals service bij de verkoop, het gevoel van de winkel, het uiterlijk en de grootte van de computer, etc. Wanneer je dus aan de wensen van de vrouw voldoet, heb je de wensen van de man ook vervuld en meer.
Ook vertelt ze “what women want”. Blijkbaar kan ze dit vertellen maar wordt het toch weer snel vergeten, want, sorry Frank, maar de Samsung Lady Phone, was niet wat de vrouwen wilden. Deze telefoon heeft namelijk geen multiple kalenders maar een kalender die je cyclus bijhoudt. Dit is wellicht interessant voor aantal vrouwen, maar het merendeel wil toch meer kalenders om de diverse agenda’s in bij te kunnen houden, zoals werk, prive, de agenda van de partner, en die van de kinderen. Hierin ligt ook weer besloten dat veel mannen waarschijnlijk ook baat hebben bij meerdere kalenders.
De volgende spreker is Ben Tiggelaar. Hij is een begaafd spreker die zijn eigen tips al snel teniet doet. Met name de tips over het gebruik van modellen en instant oplossingen heeft hij niet opgevolgd. Misschien niet handig, gezien het relatief grote aantal vrouwen dat in de zaal zit. Het prettige van Ben is wel dat hij dit snel inziet. Hij maakt inderdaad gebruik van modellen en heeft een neiging om instant oplossingen te bieden. Om heel eerlijk te zijn: zijn deze tools soms toch erg handig.
De onderzoekspresentaties van Reddion en Sanoma ga ik niet belichten. Dat heeft Frank al voor me gedaan. Ik zal voor de volledigheid mijn mening echter niet voor me houden. Reddion had een gedegen onderzoek gedaan naar de sample-campagne van de hygienische doekjes van Glorix. De campagne kwam professioneel over. De conclusies waren niet vergezocht en bleven vooral bij het onderwerp; het online aanbieden van samples Glorix-doekjes.
Met de conclusies die door Patrick Bernhart gepresenteerd werden in het kader van het onderzoek “Digitale Dames” had ik meer moeite, ondanks dat het onderzoek door TNS Nipo gedaan was. De resultaten die door Frankwatching gepresenteerd worden zijn allemaal nog heel gedegen en plausibel. Ik kreeg twijfels toen het over de toekomst van internet ging. Er werd namelijk geconcludeerd dat vrouwen negatiever over de toekomst van internet waren dan mannen op basis van vragen als: Ik verwacht dat ik over vijf jaar…
– thuis gratis zal kunnen bellen via internet
– twee keer zoveel tijd besteed aan internetten dan nu
– regelmatig films en tv kijk via internet
– overal kan betalen met mijn mobiele telefoon
– een deel van mijn dagelijkse boodschappen via internet doe
Nu kan ik een aantal redenen aangeven dat sommige van deze uitspraken lager voor vrouwen uitkomen dan mannen zonder negatief te zijn over de toekomst van internet. Thuis gratis bellen en overal betalen met de mobiele telefoon kunnen inderdaad een soort pessimisme van vrouwen inhouden. Twee keer zoveel tijd besteden aan internetten dan nu, zou betekenen dat je daar twee keer zoveel tijd voor hebt dan nu over vijf jaar. Dit is een toekomstvoorspelling die voor veel vrouwen en waarschijnlijk ook mannen niet opgaat. Regelmatig films en tv kijken via internet heeft waarschijnlijk ook te maken met het sociale aspect van naar de bioscoop gaan of het naar bepaalde programma’s kijken. Dit is echter wel een twijfelgeval. Een deel van je dagelijkse boodschappen doen via internet, betekent volgens mij vooral je wekelijkse boodschappen doen via internet. De dagelijkse spullen zullen helaas toch nog steeds in de winkel gehaald moeten worden in verband met de levertijden. Het komt erop neer dat ik de conclusie te kort door de bocht vond en dat ik het al helemaal niet waardeerde dat erbij gezegd werd dat vrouwen wellicht een beetje hulp nodig hadden om deze tools te gebruiken.
De laatste presentatie was van Gloria Moss. Gloria Moss is een Research fellow aan de Business School van de University of Glamorgan in Wales (UK). Samen met wetenschappers Rod Gunn en Krzysztof Kubacki onderzoekt ze hoe organisaties met hun websites het beste hun doelgroepen kunnen bereiken. Ze presenteerde de resultaten van haar meest recente onderzoek naar “Male and female aesthetics”. Uit haar onderzoek blijkt dat “each sex has a tendency to prefer designs produced by their own sex”. Een aantal kenmerken die mannelijk design van vrouwelijk design onderscheiden zijn:
– gebruik van rechte lijnen in tegenstelling tot afgeronde vormen
– minder kleuren in de letters en achtergrond. Mannen geven de voorkeur aan 2 tot 3 kleuren, terwijl vrouwen 6 tot 7 kleuren prefereren
– formelere typografie
– formelere taal of taal van experts met weinig afkortingen
– en iets dat Lisa Johnson als “egoboosting” zou omschrijven in plaats van authenticiteit.
Hierna volgden nog drie cases en een paneldiscussie. Het was al met al een interessant seminar. Misschien is het een tip voor de volgende keer om een seminar te geven over hoe de bevindingen van Lisa ingezet kunnen worden op alle marketing en niet alleen op producten en merken die vrouwen als grootste doelgroep hebben. Of dat ze gebruikt worden als onderdeel van een bredere discussie over marketing en uitbreiding van klanten door middel van het insluiten van doelgroepen die nog niet als relevant worden gezien, maar wel veel geld zit Voorbeelden hiervan zijn vrouwen, maar ook ouderen (een altijd groeiende groep) zie stukje Frank-ly.
Op Eventblogs staan deze en deze meer uitgebreide en objectieve verslagen over het seminar.
@ Helie: Prima verslag, mijn complimenten! Ik heb het Samsung-voorbeeld zojuist aangepast, dank voor je alertheid!
Hai Helie. Het heeft even geduurd, maar het is een erg goed verslag (y).