iDEAL verdubbelt on-line verkopen binnen twee jaar

5 oktober 2005, 19:30

Een paar dagen terug plaatste collega blogger Erik van Roekel een berichtje over de nieuwe internet betaalstandaard iDEAL. Een klein berichtje met werkelijk enorme gevolgen voor e-shoppend Nederland. Laggard Fortis heeft vandaag al aangegeven toch mee te gaan in deze revolutie voor internet betaalsystemen. Het maakt in een keer alle bestaande on-line betaalinitiatieven in Nederland overbodig. Weg met wankele e-wallet systemen en weg merkloze snelverdieners. iDEAL verwacht dat binnen enkele jaren 50% van alle on-line verkopen via dit zo goed als 100% betrouwbare betaalsysteem gaan lopen. Normaal gesproken zijn banken niet zo bescheiden maar het metier zelf realiseert zich de gevolgen van deze doorbraak nog niet helemaal lijkt het.

Een kort rondje langs bestaande en komende e-retailers leert namelijk dat men zeer hoge verwachtingen heeft van de mogelijkheden door de introductie van iDEAL. Een aantal shops denkt door deze laagdrempelige betaaldienst binnen twee jaar de on-line omzet zelfs te kunnen verdubbelen in Nederland. Vooral computer, telecom, wit & bruingoed en muziekhandelaren zien forse groeikansen ontstaan door iDEAL. Uit alle onderzoeken naar internetbetaalsystemen bleek namelijk dat het belangrijkste consumentenwantrouwen voortkwam uit de bankvreemde transacties en het vrijgeven van creditkaartgegevens aan min of meer onbekende partijen. iDEAL neemt deze grote digitale drempel vrijwel in zijn geheel weg waardoor een doorbraak voor e-shoppen zal ontstaan. Wellicht is een test met de mobiele variant van iDEAL binnenkort een logische stap al doet Interpay nogal schimmig over deze logische volgende interessante ontwikkeling in de markt voor digitale betaaltransacties.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Anders

    Eens. iDEAL wordt groot. Nou nog een handzaam systeem voor microbetalingen en het Nederlandse web kan volle kracht vooruit. Het zal een kwestie van maanden zijn voordat Fortis, SNS en ook de kleinere banken op de wagen (willen) springen.

    Het grote nadeel aan iDEAL is helaas dat het een typisch Nederlands systeem is. Een boek kopen in België of Duitsland is er niet bij, dan moet je toch weer in de weer mer creditcards, Paypal of meer van die grappen. Een universeel Europees betaalsysteem zou wat dat betreft welkom zijn, maar het zal er de komende 15, 20 jaar wel niet in zitten vermoed ik.

    Enne… de introductie zelf is natuurlijk uitermate amateuristisch verlopen tot dusver. Helpdesks die van niets weten, verkeerde informatie doorgeven, banken die uberschimmig doen over tarieven etc. De echte nationale campagne gaat binnenkort pas van start maar godallemachtig, wat is het tot nog toe een zootje.


    5 oktober 2005 om 19:05
    venturo

    Yep Anders, een beperking inderdaad dat het voorlopig Nederlands is al zal het on-line retailers doen bewegen meer buitenlands product in Nederland aan te bieden. Partijen die het product voor jou inkopen in het buitenland maar wat je lokaal kan laten afleveren en betalen zullen dit gat voorlopig wel invullen vermoed ik.


    5 oktober 2005 om 19:13
    Vincent Kleine

    Vanuit de branche (als webontwikkelaar) ben ik er meer dan overtuigd van dat dit een ongelovelijke ontwikkeling is. Veel relaties vragen naar informatie over het systeem of zien nu mogelijkheden te starten met de verkoop via internet. Eerlijk is eerlijk de nederlandse consument wordt steeds luier en dit initiatief zal dat zeker ook in de hand werken. Ik vraag mij af wat de toekomst is van de nederlandse detaillist. Moet ik een zaak beginnen in mobiele winkelwagens? (de bekende srv formule)

    Zodat de detaillist zijn doelgroep kan benaderen door bij de senioren woningen langs te gaan? En gaan we voor ons “shopping gevoel” naar een megastore van één grote fabrikant? Want ons centrum heeft plaats gemaakt voor de recreatiesector?

    Natuurlijk er zal altijd iets van winkel blijven, maar zijn we in de winkel dan plaatsen we hier onze bestelling via een pc want voorraadhouden is duur en winkeldiefstal kost de detailisten jaarlijks ruim één miljard.


    6 oktober 2005 om 12:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!