Nieuwe STIR-cijfers leiden tot discussie

14 oktober 2005, 12:43

Nieuwe STIR-cijfers leiden tot discussieAlhoewel STIR de online bereikscijfers voor augustus al een tijdje terug beschikbaar heeft gesteld, zien we vandaag op verschillende sites een bericht over de ‘nieuwe’ STIR-cijfers (o.a. Planet).

Voor zover niets nieuws maar, zoals was te verwachten, beginnen nu ook de discussies over de betrouwbaarheid van de STIR-cijfers. De eerste branche waar de discussie lijkt te zijn losgebarsten is automotive.

Jarenlang kwamen de occasionsites ieder met eigen cijfers ? die prompt door de rest werden afgebrand. Dat probleem leek opgelost toen de STIR – die door de vier grote occasionsites werd erkend ? onlangs officiele cijfers presenteerde. Maar nu blijkt dat de rust van korte duur was, want Autotrader, Autotrack en Autotelegraaf.nl hebben niet alleen de eigen bezoekers geteld, maar ook die van sites waarop de occasions worden doorgeplaatst, zoals Autoweek.nl, Ilse.nl, MSN en de websites van kranten van Wegener aldus automotive-online.nl.

De drie partijen is niets te verwijten, zegt Jasper Steffens van Autotelegraaf.nl. “We hebben met de STIR afspraken gemaakt over het meetellen van de white labels.” STIR bevestigt dit, maar zegt zich niet te hebben gerealiseerd dat dit verwarrend werkt.

Autoscout24 is niet gelukkig met de gang van zaken. “Zo ben je appels en peren met elkaar aan het vergelijken”, zegt directeur Patrice van der Heiden. Zijn collega Sander van den Hout van Autotrack ? die niet wist dat ‘andere’ sites werden meegeteld ? is het daarmee eens. “De STIR is in het leven geroepen om duidelijkheid te geven over het bereik van de occasionsites zelf. Als we het bereik van de geadverteerde occasions willen meten, moeten we dat apart doen.”

Lijkt me goed dat de betreffende websites en STIR gezamenlijk aan tafel gaan om hier zo snel mogelijk een concensus over te bereiken. Zoals Peter Wiegman (STIR) in de reacties al aangeeft “Hier schiet niemand iets mee op. De autosites niet, de adverteerders niet en ook de STIR niet.”

Bron:

automotive-online.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jon

    Bij WebAds Jongeren 13-19 zie ik dit: 199.422 pagina’s (X1000) totaal, waarvan 6.707 door mannen en een whopping 192.715 door vrouwen. De man/vrouw-verhouding bij het bereik in dezelfde groep toont iets realistischer waarden: 3,7% man tegen 4,2% vrouw.

    Ergens zit daar dus iets scheef (of meisjes refreshen inderdaad als gekken..).


    14 oktober 2005 om 13:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!