Postbank lanceert nieuwe site
Vannacht om 3 uur (arme Erik) is de nieuwe postbank.nl live gegaan.
Anderhalf jaar geleden verraste de Postbank ons met een minima-listische layout. Niet iedereen was destijds gecharmeerd van de nieuwe vormgeving maar toch heeft de Postbank deze lijn aangehouden.
Alhoewel het me nog niet helemaal duidelijk is wat er allemaal is veranderd, zijn er een paar zaken die wel opvallen. Prominent in de site zijn de vier doelgroeptabs (Particulieren, Studenten, Jongeren en Zakelijk). Een benadering die je inmiddels bij de meeste sites ziet die meerdere doelgroepen bedienen (denk aan websites van energieleveranciers, banken, etc). Verder is er de aangepaste homepage voor 56K-modemgebruikers. De eerste keer dat je de site bezoekt wordt een vraag gesteld over je internetverbinding. De daarop volgende keer krijg je meteen de homepage die afgestemd is op je internetverbinding (via cookie vastgelegd). De breedband homepages hebben in het midden een vlak waar momenteel een flashanimatie in draait (vette reclameruimte?).
Dietwee en Fredhopper waren (wederom?) verantwoordelijk voor resp. design en functioneel design.
Ben benieuwd hoe de usability & design experts er nu, anderhalf jaar later, over denken.
Die twee was in januari 2004 nog niet betrokken bij Postbank.nl
Fredhopper was er in 2004 toch ook bij betrokken!?
De site opent op dit moment supertraag of zelfs helemaal niet…
Inderdaad Robert. Ik krijg hem ook totaal niet geopend.
Je zou verwachten dat ze bij een nieuwe site ook rekening zouden houden met een stukje extra aandacht.
Erg slecht…
Hij is inderdaad op dit moment wel erg traag. Wellicht zijn ze nog aan het testen!?
nahja ik denk dat zaterdagochtend niet echt een piektijd is qua bezoekers, nieuwe site of niet dus dat moet ie toch gewoon goed aan kunnen…
maarja mijnpostbank.nl is gelukkig nog wel lekker snel 🙂
De site doet het nu weer goed, ook al is hij enigszins traag.
Ik vind hem geniaal. Heerlijk simpel en overzichtelijk. Misschien had hier een daar een extra plaatje of steunkleur geen kwaad gekund, maar op deze site vind ik snel wat ik wil vinden. En daar gaat het om!
We hebben wat wijzigingen doorgevoerd, dus ik ben wel benieuwd wat de performance ervaringen van jullie na 15:00 zijn geweest.
@Eric: Dank je. Komt overeen met wat onze klanten er ook over zeggen en daar doen we het tenslotte allemaal voor.
@Erik: Allereerst een complimentje voor het feit dat je aan de pakweg 50% Nederlanders hebt gedacht, die nog met een telefoonmodem internetten. Direct gevolgd door de vraag: Wat is er precies ‘geoptimaliseerd voor gebruikers met een snelle verbinding’? Het enige dat ik zie veranderen is het wel of niet getoond worden van een ‘Mooi hé?’ filmpje…
Daarnaast vind ik die bewering ‘geoptimaliseerd voor …’ nogal raar. Wat moet je precies uithalen om om een site die prima functioneert bij trage verbindingen ook bij mensen met een snelle verbinding fatsoenlijk op ’t scherm te krijgen? 😉
Tot slot: duimen op voor je minimalistische aanpak! (Hoewel je met hier en daar een extra lijntje en wat lichte achtergrondkleurtjes het overzicht – lees: de gebruikersvriendelijkheid – nog zou kunnen verhogen.)
@Carl: Dank voor je feedback en compliment. Ik zal het doorgeven want ik ben niet de enige die er hard aan gewerkt heeft.
Verschil tussen de broadband en narrowband is hoofdzakelijk het vak in het midden op de homepage waar nu een flashfile staat. Die wordt bij narrowband gebruikers niet getoond. Op dit moment wellicht nog een klein onderscheid in kb’s maar je kunt je voorstellen dat dit in de toekomst nog iets meer uit elkaar gaat lopen.
Met optimalisatie wordt bedoeld dat we, indien je broadband hebt, we dat ook (iets meer) uitnutten op het bezoek nog iets te fraaier/aantrekkelijker te maken.
@Erik vR: Wat is het verschil tussen ‘jongeren’ *kuch* en ‘studenten’? OK, specifieke producten voor de verschillende doelgroepen. Als ‘student’ snap ik wel waar ik op moet klikken, maar ‘jongere’??? Dat is volgens mij iets bedacht door ‘ouderen’. En waar is die tab?
@Caspar: onder jongeren vallen denken ik gewoon de mensen met een Easy Blue rekening (12-18 jaar). De meesten weten wel van zichzelf in welke groep ze vallen.
Welk alternatief voor de term ‘jongeren’ stel jij voor?
Site ziet er inderdaad strak uit (overzichtelijk, netjes wat wil je nog meer van zo’n soort website toch…). Wel erg jammer dat hij voor geen meter draait op firefox. Je zou toch verwachten dat daar tegenwoordig wel aan gedacht wordt.
Firefox versie 1.0.6. De vorige postbank site deed het wel goed. Sowieso opvallend hoeveel op jeugd gerichte websites firefox niet ondersteunen. (aangezien firefox voornamelijk door jeugdige internet gebruikers gebruikt wordt).
Site is simpel en doeltreffend. Door de heldere navigatie kun je inderdaad goed vinden wat je zoekt. Snelheid is hier momenteel alles behalve optimaal, maar daar zal wel verandering in komen hoop ik..
Met stip de beste grote NL banksite van NL m.i.
Ik ga maar weer de girofoon bellen, internetbankieren schiet niet op…!
Naast het feit dat de site op dit moment enorm traag is viel het volgende me op:
als je een vraag stelt via <stel hier uw vraag> en er is geen antwoord beschikbaar dan krijg je te zien dat deze service op dit moment niet beschikbaar is. Dat terwijl het er op lijkt dat Q-Go wel zoekt, als ik een ander zoekwoord gebruik vindt hij namelijk wel wat.
Q-Go wordt trouwens ook door de SNS-Bank gebruikt op haar site voor de self-service.
Op dit moment is de site zo traag dat ik bovenstaande niet meer kan reproduceren trouwens.
En inmiddels zie ik dat het wel goed lijkt te werken en mijn waarneming van gisteren (rond 1800) niet meer actueel is.
De site loopt nog te langzaam of helemaal niet om er een goed oordeel over te geven, maar van wat ik ervan gezien heb is het een flinke verbetering. Uiteraard nog een aantal verbeterpunten, veel is hierboven al genoemd.
Het lijkt erop dat hij nu ook werkt met Firefox (1.0.6). Goeie zaak. Ze vermelden ook dat ze de site speciaal gemaakt hebben voor snellere verbindingen… Nu hopen dat de site dit ook kan waarmaken in de toekomst. (opstart problemen zijn bijna onvermijdelijk toch?!)
De nieuwe site van de Postbank schittert in eenvoud. Misklikken is bijna onmogelijk gemaakt. Vraagje: weerspiegelt de nieuwe homepage nu de kernwaarden van de Postbank of is branding op internet juist niet van belang voor Postbank?
De nieuwe site is ook vandaag niet te bereiken. Mooi he moet vervangen worden door TRAAG HE. ‘k Laat als de sodemieter mijn portefeuille (GRATIS) overboeken naar BinckBank
ik moet zeggen dat ik wel benieuwd ben naar de nieuwe site en ik denk dat ik dat nog wel een tijdje blijf, aangezien de site niet te bereiken is… op zijn zachts gezegd niet bepaald ideaal…
Probeer nu al sinds gisteren bankzaken te regelen, m.n. zakelijk is niet te bereiken.
Nieuwe site zal me verder een rotzorg zijn, kleurtjes of geen kleurtjes, t moet gewoon werken.
Functionaliteit boven alles, en daar schort t aan!
POSTbank.nl is PREhistorisch langzaam. De traagste release ooit volgens mij (wel goed voor een vermelding in het Guinness Book of Records)
Inderdaad super lanzaam en als ik er vijf minuten wachten inkom, krijg ik steeds dezelfde eenmalige vraag of ik adsl of kabel heb.
En dan na weer lang wachten staat er “Mooi he”.
Kan dat niet vervangen worden door “Traag he”
TTTTTrrrrrraaaaaaaaaaaaggggggggg!
Echt veel te traag. Uiteraard moet er bij een release nog het e.e.a. gebeuren als de site eenmaal online staat, maar dit duurt veel te lang. Bij het regelen vank bankzaken gelukkig geen problemen.
je zou toch spontaan opzoek gaan naar een andere bank… moet toch zeggen dat ik me lichtelijk begin te irriteren aan het feit dat ik niet bij mijn rekeningen kan…
andere bank: probeer de SNS. Ik ben na jarenlange ellende bij de Postbank ook overgestapt. Elke keer als de Postbank weer de java ‘verbeterde’ betekent het dat het alleen nog maar op Explorer op windows draaien wilde.
SNS werkt gewoon altijd, werkt op alle computersystemen en browsers. En ook niet die onhandige TINcodes, maar een klein calculatortje dat je veilig mee kan nemen op vakantie.
Van bank wisselen is met de overstapservice gelukkig ook heel makkelijk.
Als ik telkens met deze snelheid moet internetbankieren dan heb ik snel een andere bank gevonden.
Volgens mij wordt er ook gebruik van javascripts (20kb) welke niet nodig zijn, ik kan de functionaliteit namelijk nergens ontdekken.
De broncode en css zijn samen 40kb. Dat betekent wanneer je de javascripts weglaat, dat je dan 150% van de bezoekers aankunt die je nu aankunt.
Dat terzijde, waarschijnlijk gewoon een serverprobleem??
Erg vervelend die vertragingen, vooral omdat ik wat wil overmaken om niet rood te komen te staan. Dat lukt nu dus niet en reken maar dat ik wel mag dokken.
Volgens mij heeft het niks met de nieuwe vormgeving te maken, eerder met de server.
Inderdaad waarschijnlijk een serverprobleem. Of gewoon een bewuste keuze. Waarbij ze wachten tot de storm aan bezoekers gaat liggen.
ongeloveloos… het moment is daar dat ik daadwerkelijk de site heb weten te bereiken! dat ik dat nog mee mag maken zeg…
ik moet wel toegeven dat de site er netjes uitziet. als ie het nou net zo goed gaat doen als ie er uit ziet is het geen slechte verandering!
Ik begrijp best dat je een een site een nieuwe “look” wilt geven.
Maar ik kan er met mijn pet niet bij dat het zo verschrikkelijk traag is. Men heeft al een hoop negattieve reactie gehad op het internetbankieren omdat deze, netzoals de nieuwe site, bijna niet te benaderen was.
Oke een nieuwe site, wel wat aanloopproblemen maar als hij op de 15e de lucht in gaat en je nu naar je klanten toe nog zo traag bezig bent, da’s niet goed om het maar even cryptisch uit te drukken. Je zou haast terugverlangen naar het ouderwetse Girotellen met gerbuik van een modempje. Dat werkte tenminste altijd.
Via de mail een advertentie krijgen welke verwijst naar postbank.nl. Leuk zou je denken. Tot dat……. dan via google zoeken kom je hier uit en ziet dat ergenis bijna troef begint te worden, gezien de reacties. Klant vriendelijk?
Veel succes.
Hmm.. ik zie de site momenteel weer live staan. Soms traag, soms erg snel. Wel iets beter, maar nog niet goed genoeg.
De snelheid laat nog steeds te wensen over. Op sommige momenten super snel, maar ook nog vaak duurt het even voor de pagina er is.
hij lijkt het nu wel wat beter te doen, alle pagina’s die ik probeerde te bekijken werden redelijk snel geladen. nu alleen hopen dat het geen toeval was en dat het zo blijft. 5 dagen vrijwel onbereikbaar lijkt me toch al wat teveel van het goede…
De site is nu gewoon bereikbaar zoals het hoort!
Zijn er geen reacties meer na 20-10-05?
Het is nu 15.00 H en de site werkt nog niet.
Ongelooflijk, ik krijg 9 van de 10 keer een mededeling dat de site niet bereikbaar is wegens onderhoudswerkzaamheden. Of ik er nou via postbank.nl naartoe surf of via postbankzakelijk.nl. Het is nu 13:14, ofwel de lunchpauze waarin veel Nederlanders even willen surfen naar dit soort sites. Auw.
Nou weet ik dat niet alles altijd goed kan gaan in de IT en dat er altijd meerdere oorzaken zijn voor problemen, maar een dergelijk webfiasco voor een bedrijf dat haar 6 miljoen klanten op alle mogelijke manieren naar het internet jaagt?
Sorry hoor, maar da’s pure incompetentie. Van hetzij het management, hetzij de uitvoerende partij – of beide. Voor dergelijke websites moeten dusdanige testprotocollen, SLA’s en failovers zijn dat dit gewoon niet kan gebeuren.
Die website is zo ongeveer het belangrijkste verkoop- en informatiekanaal van de Postbank! De hoeveelheid verloren klandizie is denk ik al niet meer te becijferen, laat staan de imagoschade.
Waarom overkomt een bedrijf als amazon.com dit nou vrijwel nooit? Misschien zien die wel het belang van hun website?
Inmiddels 13:37 – de site reageert weer, hoewel via postbank.nl nog niet helemaal lekker. De postbankzakelijk.nl werkt beter (om wat voor reden dan ook). Los van de bereikbaarheid wil ik zeggen dat ik de indeling wel erg geslaagd vindt. Maar ja, als je daar zo vaak niet bij kunt komen…
Nu om 21:25 bijna 2 minuten moeten wachten voor dat het beginscherm was geladen. En steeds maar weer dat evengeduld aub, de gegevens worden geladen als je ergens op klikt.
Frames die in elkaar openen. De ADSL(kabel?) site ziet eruit als een <56k site. Om het nog maar niet over de broncode te hebben :S Ik heb dat dit zelfde bedrijf niet met de backend bezig is geweest, want dan zou ik maar heel snel al mijn geld opnemen voordat het weg is 😛
ik ben echt zwaar geiriteerd omdat ik al een paar dagen die rot site niet op kom om mijn bankzaken te regelen.
ik moet rekeneningen betalen hoor!!!!!.
Dit haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan. en ik hoop dat het snel opgelost word.
Femke
Alles goed en wel, tegenwoordig willen mensen zovéél – misschien wel tevéél …… hoe mooier en méér ‘kerstboomversiering’ hoe méér ‘geheugen-ruimte’dit kost en hoe méér ‘vatbaar’de site wordt om ‘virusverkouden’te worden …..
Dit dient men wel te realiseren ….. soms hoef je helemaal niet het nieuwste van het nieuwste te willen of tevéél ‘kerstboomversiering’ ….. ik dacht dat dit óók het ‘image’was van de ‘Postbank’ was, het ‘Giroblauw’ is óók voor jou, ja toch …..
Postbank ga niet te moeilijk doen, blijf gewoon jezelf en ga niet je ‘image’ door een nieuwe ’topmanager’ veranderen met een nieuwe ‘huisstyle’dit kost maar wéér geld ….. die op de één of andere manier wéér door ‘rekeninghouder(-s)’ opgehoest moet worden; met minder service/verhoogde tarieven/minder ‘medewerker'(???)/enz. ….. enz.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!