Luisteren naar de consument als nieuw vakgebied

20 oktober 2005, 06:04

Luisteren naar de consument als nieuw vakgebied

Mond-tot-mond reclame is waarschijnlijk de oudste vorm van reclame die we kennen. Toch is het pas sinds de opkomst van internet dat we in staat zijn om in voldoende omvang mond-tot-mond reclame te monitoren. Met name de opkomst van weblogs en het gebruik van RSS-feeds maakt Blog Research, Dynamic Attitude Analysis of Word-of-Mouth Research tot een nieuw vakgebied.

Gisteren heeft Matt Galloway een uitstekende essay online gezet getiteld Listening to Online WOM: A Primer. In de essay legt hij aan de hand van bovenstaand diagram uit wat Word-of-Mouth Marketing is en welke positie Word-of-Mouth Research hier in heeft. Aanrader!

Nu we het toch over luisteren naar de consument hebben, wil ik jullie het artikel van Bob Garfield (alleen voor abonnees) in AdAge niet onthouden. Garfield heeft het over Listenomics of The Open Source Revolution:

What began as an experiment among a few software nerds has, thanks to the Internet, expanded into other disciplines, notably media and law. But it won’t stop there. Advertising. Branding. Distribution. Consumer research. Product development. Manufacturing. They will all be turned upside down as the despotism of the executive suite gives way to the will, and wisdom, of the masses in a new commercial and cultural epoch, namely: The Open Source Revolution.

Zie ook Blog Research in een stroomversnelling? en natuurlijk mijn andere blog Upstream.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    nikao

    interessant… vraag me alleen serieus af wat de meerwaarde is van de genoemde bureau’s met de bijbehorende prijzen voor de meeste bedrijven.

    Het gaat imho met name om het meten van de algemene buzz; is ‘men’ tevreden, positief, etc. Welke associaties heeft ‘men’ bij mijn product en noem maar op. Dit is met (heel) wat uren handwerk ook te bewerkstelligen en is een stuk betrouwbaarder/goedkoper.

    let wel; ik zeg niet dat het allemaal onzin is en dat het voor bepaalde bedrijven niet interessant kan zijn, ik denk alleen dat voor een grote meerderheid van de bedrijven handwerk, al dan niet extensief, voldoende kan zijn.


    20 oktober 2005 om 06:36
    media

    Nikao, voor kwalitatief onderzoek is handwerk prima alhoewel ook daar goede tools zeker een meerwaarde kunnen hebben. Wil je je niet alleen baseren op een of enkele meningen van consumenten, dan ontkom je er niet aan om goede tools in te zetten. Het is onmogelijk om ‘alle’ blogs, fora en nieuwsgroepen handmatig bij te houden.

    Het meten en registreren is een, wat nog belangrijker is, is het de follow-up. Wat doe je met die informatie? Daar zit de meerwaarde van dit soort bureaus.

    Maar het is nog (te) vroeg om hier harde uitspraken over te doen. De tijd zal moeten leren of deze bureaus inderdaad meerwaarde hebben. Voorlopig zouden bedrijven prima kunnen experimenteren met de diverse gratis tools.


    20 oktober 2005 om 06:45
    nikao

    maar om maar even de lijn door te trekken naar ‘normaal’ marktonderzoek; daar wordt gebruik gemaakt van steekproeven.

    Geen onderzoek die alle Nederlanders zal ondervragen, maar toch lezen we ‘de Nederlander vindt…’

    Ik krijg het gevoel dat de genoemde diensten wel de hele groep onderzoekt, en niet doet aan steekproeven (welke wellicht met de hand/ minder zware tooling te doen zijn?) …


    20 oktober 2005 om 09:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!