Blogview: Het Meisje van de Slijterij
Regelmatig wordt me gevraagd naar voorbeelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voorbeelden de revue laten passeren.
Vandaag aandacht voor Petra, het Meisje van de Slijterij. Petra is ondernemer (jawel, een slijterij) en moeder en in korte tijd uitgegroeid tot een van de bekendste zakelijke webloggers van Nederland. Naast naamsbekendheid hebben haar weblogactiviteiten er inmiddels voor gezorgd dat ze met een van haar websites hoger in Google staat dan het originele Meisje van de Slijterij van Herman Finkers en heeft het Meisje een grote rol gespeeld in het vergaren van de titel Beste Slijter van Zeeland (en op een haar na van Nederland).
Wanneer ben je begonnen met Meisje van de Slijterij?
2e kerstdag 2003, uit verveling eigenlijk. Ik bezocht wel eens wat weblogs en moest er ook maar eens aan beginnen.
Hoe ben je op het idee van een weblog gekomen?
Vanuit mn pc- en schrijf-verslaving. Ik moet bekennen dat het voor sommigen waarschijnlijk een zegen is dat ik nu een web-log heb, vroeger vervuilde ik mailboxen met ellenlange mails. Nu kan ik mijn ei op mijn log kwijt.
Het begon als een anoniem log, maar werd gaandeweg een verlengstuk van mijn winkel. Inmiddels log ik eigenlijk al lang niet meer anoniem, is de inhoud een stuk serieuzer geworden en weet ik zeker dat de branche en klanten hem met belangstelling volgen. Ook al wordt er een stuk minder gereageerd dan toen het in de beginfase ‘een speeltje’ was, ik heb nu wel vele malen meer bezoekers (dat bezoekersaantal kun je overigens een beetje ‘helpen’, waardoor je niet alleen in de top 50 terechtkomt, maar ook hoger in zoekmachines scoort, maar dat terzijde).
Wat was je doelstelling met de weblog?
In eerste instantie had ik geen doelstelling, later werd me duidelijk dat het een vorm van ‘imagebuilding’ is. Inmiddels staan er ook links naar de logs op mijn zakelijke site devuurtoren.nl. Logs ja, want sinds enige maanden schrijf ik ook wijn.blogo.nl, waarmee Meisje iets meer persoonlijk geworden is, omdat ik veel vakmatige stukjes nu op wijn.blogo plaats.
Wat heeft het je tot nu toe opgeleverd?
Vooral naamsbekendheid, de bezoekersaantallen stijgen nog steeds. Iedereen in de branche kent wel ‘het Meisje van de Slijterij’. Als ik soms benaderd wordt voor een radio-optreden over iets vakmatigs mail ik altijd de urls door van artikelen over dat onderwerp. Ik word ook wel als ‘deskundig’ gezien geloof ik. Zo zit ik sinds kort in het bestuur Euroslijter, de organisatie waar ik lid van ben en heb daar de portefeuille ‘internetco?rdinatie’ gekregen. Overigens wordt in de pers regelmatig verwezen naar mijn web-log als er over me wordt geschreven of ik op de radio ben.
De contacten die ik door m’n log heb gemaakt zijn waanzinnig eigenlijk. Naast nieuwe vrienden zijn er ook nieuwe zakenrelaties (heel leuk contact met Ilja Gort bv, waarvoor ik een wijn exclusief verkoop inmiddels n.a.v. een recensie van mij over een boek van hem) uit voortgekomen en die marketingboys natuurlijk, waardoor ik nu ook voor blogo schrijf (en jouw vragen beantwoord 🙂 )
Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren?
Niet bang zijn een mening te ventileren, ook als je weet dat er veel mensen een andere mening op na zullen houden. Durven ook eens je zwakte te laten zien, niet alles is hallelujah. Zo durf ik ook over verdriet te loggen als mijn vader overleden is, of over dat ik ziek ben en bang ben voor de operatie. Maar ook humor moet regelmatig terugkomen. Loggen is als het leven eigenlijk, aan mijn log kun je regelmatig mijn stemming proeven, en juist dat denk ik dat mensen aanspreekt, het is herkenbaar. Beetje prikkelen af en toe is ook wel aardig.
Wel tolereer ik geen gescheld en gespam en deel dus regelmatig een IP-ban uit. Het is namelijk MIJN log waar ik bepaal wat er gebeurt, ik haal echter nooit reacties weg waar ik het niet mee eens ben, mits ze normaal geventileerd worden. Discussie is wel aardig altijd.
Waar staat Meisje van de Slijterij over een jaar?
Ik denk dat Meisje wel blijft loggen, daarvoor is het veel te leuk, maar net als alle blogs wordt ook Meisje steeds volwassener. Misschien dat er wel steeds meer een specifiekere groep mijn log gaat bezoeken. Ik verwacht minder reacties, ik merk hoe serieuzer mijn log wordt, hoe hoger de bezoekersaantallen, maar hoe lager het aantal reacties. Ik hoor wel in de winkel regelmatig dat ze me wel volgen, evenals in de branche.
Overigens zal richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 er ook wat meer politiek gelogd worden, omdat ik op de kieslijst sta, in de PR-commissie voor de verkiezingen zit, en de concurrentie en misschien ook wel de pers ongetwijfeld op mijn log zal gaan zoeken naar discussiepunten. Ik ben van plan dat te proberen te doen zonder mensen een stemadvies te geven, meer een verkiezingscampagne ‘van de andere kant’. We zien wel, het campagnevoeren begint pas in januari 🙂
Petra, heel veel succes met al je slijterij en blogactiviteiten en we komen volgend jaar zeker bij je terug!
Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.
Wat, wanneer, hoe, waar… Op dit anders zo lezenswaardige log doen de interviewvragen ietwat schoolkrantesk aan. Dat kan anders. Voor de rest niets dan koolraap en lof voor deze rubrique.
Welke vragen zou jij beantwoord willen zien Pritt? Wat mij betreft is het interview ook nog niet afgelopen en zal het Meisje zeker bereid zijn om hier vragen van lezers te reageren (tenminste dat neem ik aan 😉
Dus barst maar los met je vragen zou ik zeggen!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!