Blogview: Paginablog.nl
Regelmatig wordt me gevraagd naar voorbeelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voorbeelden de revue laten passeren.
Deze week aandacht voor de mensen achter een aantal Nederlandse weblognetwerken. Vandaag een interview met Jim Stolze, een van de mensen achter paginablog.nl, het blognetwerk van de startpaginadochters.
Wanneer zijn jullie begonnen met paginablog.nl?
Paginablog is de verzamelnaam van de diverse thema weblogs die door Startpagina-beheerders worden gevuld. Er is dus niet voor gekozen om elke beheerder (pagina) een eigen blog te geven. Dit om de continuiteit of productiviteit aantrekkelijker te maken. Officieel zijn we op 6 oktober (tijdens het ilse media event) begonnen.
Hoe zijn jullie op het idee van een weblognetwerk gekomen?
Het idee is gelanceerd op de Startpagina Dochterdag (mei 2005). Hieraan is een prijsvraag verbonden waarmee het leukste Startpagina Blog een mooie prijs wint op de volgende dochterdag.
Veel beheerders wilden meer dan alleen ‘linkjes verzamelen’. De meeste waren al vrij actief op hun eigen prikborden, dus weten wel hoe je voor een community schrijft. Daarnaast was het voor Startpagina weer een perfecte manier om te laten zien hoe kleurrijk het pagina-systeem kan zijn.
Wat is de doelstelling met paginablog.nl?
“Startpagina weer een stapje richting web 2.0” brengen. Dat wil zeggen: op een eigentijdse manier gebruik maken van de onuitputtelijke bron van kennis bij Paginabeheerders en experts uit hun community.
In eerste instantie kunnen alleen beheerders van een Startpagina meeschrijven. W?l kunnen beheerders een bijzonder iemand voordragen. Zo schrijft CDA Kamerlid Atsma voor het landbouw blog en treffen we columniste Bernadette Bijman aan op hetzelfde blog.
Wat heeft het tot nu toe opgeleverd?
50 enthousiastelingen! Beheerders die twee maanden geleden bij wijze van spreken niet wisten wat bloggen was, schrijven nu dagelijks hun stukje. Na een maand tijd hebben we 600 postings verdeeld over 11 weblogs en zo’n 9000 pageviews per week.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren?
1. Expertise en inzet van beheerders
Kijk bijvoorbeeld naar de stukjes van onze reporter overzee. Peter de Ruiter maakt een rondreis door de Cariben en laat om de dag van zich horen d.m.v. een persoonlijke noot + foto!
2. Persoonlijke betrokkenheid
Verder kan ik zelf erg genieten van de persoonlijke leefwereld van de beheerders. Je leest wat hen dagelijks bezighoudt.
3. Weten wat de bezoekers willen lezen
Soms is een bericht precies goed getimed en op de juiste plek. De posting over Mark van Bommel leverde binnen een dag 127 reacties op.
Waar staat paginablog.nl over een jaar?
Ik verwacht zo’n 25 thema’s live te hebben. Daarnaast gaan we de diverse informatiestromen op meerdere manieren gebruiken. Zo krijgt de beheerder op zijn eigen pagina-domein een feed/blog met alleen zijn eigen berichten en zijn ook andere vormen van clustering denkbaar.
Dit alles om het enorme netwerk van bijna 4800 onderwerp pagina’s nog aantrekkelijker te maken voor de Nederlandse internetters. Startpagina is dus niet langer “wij zoeken voor jou”, maar ook “wij schrijven voor jou”.
Jim en alle anderen achter paginablog.nl, heel veel succes en we zullen elkaar ongetwijfeld nog wel tegen komen!
Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.