Webdesign wel van invloed op resultaat
In september plaatsten we een posting met als titel Design niet van invloed op het resultaat van een website. Nu heb je visual design en functional design maar ik beide gevallen deel ik die mening niet . Nick Osborne publiceerde gisteren de resultaten van een test die dan ook duidelijk aantonen dat design wel degelijk van invloed is.
Nick heeft 3 vergelijkbare webpagina’s (versie A, B en C) getest. Uitkomst van dit onderzoek was dat ondermeer de volgende factoren in elk geval van invloed waren:
- De positie en kleur van de call to action
- In geval van gebruik van testimonials, de positie op de pagina
- Links via text of links via images
- De hoeveelheid witruimte op een pagina, die de pagina lucht geeft
- De leeftijd, geslacht en aanwezigheid van iemand in een foto
De uitkomst toont aan dat design wel degelijk van invloed is op de resultaten. Ten opzichte van pagina A liet Pagina B een stijging in de verkoop zien van 15%, terwijl pagina C een daling liet zien van 53%!
Nick sluit af met een paar (als het goed is bekende adviezen) die je weer eens met de neus op de feiten drukken.
- Zet een A/B splittest voor cruciale pagina’s. Je kunt je niet veroorloven te gokken
- “Design choices can enhance or diminish the power of the words”. Hoe sterk de teksten ook mogen zijn, de kracht is afhankelijk van de presentatie.
- Goede tekstschrijvers hebben vaak een goed gevoel bij hoe is gepresenteerd moet worden, maak hier van gebruik.
- Accepteer dat niemand weet wat de beste pagina is, totdat je het test
- Vaar dan ook niet blind op de veronderstelde expertise van design en copy ‘goeroes’
- Test en bepaal op basis van je bezoek welk design en welke tekst het beste werkt