How to: Merkmisbruik in AdWords bestrijden
Vanaf de zomer zijn er op MarketingFacts regelmatig topics over Google AdWords verschenen. Met name misbruik van merknamen kwam veel aan bod. Daarbij spitste de (interessante) discussie zich vooral toe op: wie is schuldig, Google of de adverteerder? Minstens zo belangrijk m.i. is wat te doen als iemand j?uw merknaam misbruikt. Ik heb laatst het hele traject wat daar op volgt zelf moeten doorlopen. Misschien hebben jullie wat aan deze how to merknaam-misbruik met AdWords.
In sommige gevallen kan Google je bij vermeend merkmisbruik helpen. Om te zien of dat in jouw geval ook zo is surf je allereerst naar de klachtenprocedure voor handelsmerken op Google.
Je leest daar, samengevat, dat Google advertenties uit kan schakelen die jouw merknaam bevatten, of getoond worden als jouw merknaam wordt ingetikt. Dit geldt overigens binnen Europa. In de VS en Canada treedt Google alleen op tegen advertentieteksten die merknamen bevatten die niet van de adverteerder zijn.
Vervolgens vul je een aantal vragen in, print de pagina uit en stuurt deze per fax of post naar de VS. In mijn geval (ik stuurde een fax) kreeg ik binnen 24 uur per e-mail antwoord. Aangezien mijn merknaam nog niet door het Benelux Merkenbureau online gepubliceerd was konden ze niets doen. Dus:
- hou er rekening mee dat een merknaam deponeren makkelijk een half jaar duurt
- als jij de bevestiging al op schrift hebt wacht het BMB soms nog een maand met online publicatie (het moment waarop Google aan de slag kan)
- heb je de papieren inschrijving al binnen, vraag dan of je d?e als bewijs van inschrijving mag faxen naar Google (bij mij werkte het)
- voeg altijd je merknaam gelijk toe aan je KvK-dossier, het kost je niets en je staat weer wat sterker bij merkconflicten
Nog twee slotopmerkingen: als je me [email=info@feeder.nl]een mailtje[/email] stuurt kan ik een kant-en-klare ‘brief van mijn advocaat’ terugmailen. Op die manier kun je een juridisch vrindje makkelijker overhalen zijn advocatenkantoor te laten ondertekenen, hij of zij hoeft er immers verder geen tijd meer in te steken. Ik heb zo’n brief gebruikt nadat ik aanvankelijk door Google werd terugverwezen naar het BMB.
En: dat Google merknamen in haar suggestielijsten en brede zoektermen opneemt vind ik een slechte zaak. In mijn geval kon ik zo bijvoorbeeld niet bewijzen wie inbreuk maakte: Google of de adverteerder. Dit was dan ook prompt de reactie van de adverteerder op mijn advocatenbrief: ‘Google maakt mij vindbaar op uw merknaam, niet ik’. Dat Google vervolgens w?l tot actie overging maakt m.i. alleen maar duidelijker dat ook zij niet altijd zeker van hun zaak zijn.